Han har fulgt anlegget fra start til mål i byggeperioden, og nøler ikke med å si at E39 Orkdalsvegen mellom Klett ved Trondheim og Thamshamn ved Orkanger har vært svært vellykket. Han tenker da både på trasevalg, produksjon, samarbeid mellom partene og ikke minst HMS-resultatet.
- Vi har ikke hatt en eneste skade i byggeperioden som har medført fravær, og vi har hatt et totalfravær på grunn av sykdom i byggeperioden på 1,5 prosent, sier Witsø. Knallhard fokusering på HMS, spesielt fra hovedentreprenør Skanskas side, er ifølge Witsø hovedårsaken til dette flotte resultatet.
Samfunnskontakt Ann Judith Tinmannsvik i Orkdalsvegen AS legger til at trivselsfaktoren også har betydd en god del. Orkdalsvegen har vært en stor og spennende oppgave for samtlige aktører, som har tilført en god del inspirasjon.
Konflikter
E39 er lagt langs en helt ny trase, og var svært konfliktfylt prosjekt i forhold til bebyggelse og jordbruk før anleggsstart. At rundt halvparten av veganlegget skal finansieres gjennom bompenger har ikke gjort konflikten i forhold til lokalsamfunnet mindre.
Etter at anlegget ble påstartet har temperaturen falt noen grader, og det har vært lagt stor vekt på en god dialog med lokalbefolkningen i byggeperioden. Ann Judith Tinmannsvik som samfunnskontakt har dermed vært en særdeles viktig aktør. Hun skal fortsette i jobben ut året.
I utgangspunktet var kontraktverdien på veganlegget, som er 22 kilometer langt og består av sju tunneler og fire bruer, i tillegg til veger, kryss og trafikkstasjoner, 1,45 milliarder kroner. 20 millioner kroner har kommet på toppen for noen få endringer. Det er på det rene at Skanska ikke har bommet på sitt anbud, i alle fall ikke på en negativ måte.
På bunnlinja
-Prosjektet har vært tilfredsstillende økonomisk, og tilfredsstillende om et så stort prosjekt betyr noen millioner på bunnlinja, sier prosjektsjef for Skanska Norge, Bjørn Kielland, til Våre Veger.
Riktignok er bare 2 av 27 år gjennomført for Skanskas vedkommende. I OPS-avtalen ligger også 25 års drift og vedlikehold av det nye veganlegget.
Teknisk er Kielland fornøyd med gjennomføringen. -Vi har brukt utelukkende kjente byggeklosser. Prosjektet er så stort at det er utfordring nok å holde seg til kjente løsninger, og ikke bringe inn nye og innovative metoder, sier Kielland. Underveis har det ikke vært overraskelser, bortsett fra på Kallfossbrua der platene i ståldelen av brua ikke holdt den nødvendige kvaliteten. Dette ble tidlig oppdaget, og platene ble skiftet ut uten forsinkelse for prosjektet.
- Dette har vært et utfordrende prosjekt både i størrelse og kompleksitet, sier Kielland. Han tar det som en anerkjennelse at Skanska er prekvalifiser til å gi pris på E 18 Grimstad-Kristiansand, som er det tredje av de tre OPS-prøveprosjektene Stortinget har vedtatt.
Også Kjetil Sand, som er daglig leder i Orkdalsvegen AS, har gode erfaringer med OPS-løsningen så langt. Han mener tilrettelegginen har vært god fra Vegdirektoratets side.
Sand mener at det ligger føringer i drift- og vedlikeholdsavtalen som gir garantier for at fortsettelsen også skal bli bra. Svikt gir straffepoeng, og vil svi økonomisk for den ansvarlige.