Bilister i Oslo-området som kjører Østre Aker vei til jobben, må regne med lengre arbeidsreiser i tre år framover. 12. juli ble vegen stengt gjennom Økernkrysset. Den åpnes ikke igjen før Økerntunnelen blir ferdig i andre halvår 2013.
Østre Aker vei er også kjent som riksveg 163. Hvor lang omveg bilistene får, avhenger av hvor de skal. De som tidigere fulgte riksveg 163 rett gjennom Økernkrysset uten å ta til høyre eller venstre, merker mest til omleggingen. Som erstatning for en 400 meter lang strekning uten kryss har de fått halvannen kilometer med fire rundkjøringer. Omkjøringsvegen er skiltet for 50 km/t. Det blir neppe mulig å kjøre særlig fortere uansett når normal trafikk setter inn etter sommeren.
Trangt ved Økernkrysset
Årsaken til stengingen er Økerntunnelen, som inngår i kjempeprosjektet Sinsen-Ulven. Det er en betongtunnel som skal støpes i åpen grøft. Tunnelen følger omtrent samme trasé som riksveg 163 gjorde før den ble stengt. Ved Økernkrysset er det så trangt at det knapt hadde vært mulig å legge en omkjøringsveg parallelt med betongtunnelen. Vegvesenet kom fram til at den beste løsningen var flytte trafikken på riksveg 163 over på veger som skal inngå i det framtidige lokalvegnettet.
Omkjøringsvegen har ett felt mot sentrum og to felt i motsatt retning. Slik vil det være de tre årene anleggsarbeidet pågår. Når Økerntunnelen blir ferdig, blir vegene som inngår i omkjøringsvegen omgjort til lokalveger. Da får de to kjørefelt med fortau og sykkelfelt på begge sider. Unntaket er strekningen mellom Ring 3 og Økernveien som ble tatt i bruk 12. juli. Her blir fortsatt tre felt.
En bru over Ring 3 ble også åpnet samtidig med trafikkomleggingen 12. juli. Parallelt med denne går det en midlertidig gangbru. I 2013 blir gangbrua revet og erstattet med fortau på brua ved siden av.
3,7 milliarder
Tre års byggetid kan virke svært romslig, men arbeidet er komplisert. Økerntunnelen blir 320 meter lang. Den får tre felt, ett mot sentrum og to den andre vegen. Dessuten skal det støpes en 310 meter lang betongtunnel for en rampe mellom vestgående kjørebane på riksveg 163 og nordgående på Ring 3. Arbeidet foregår i et kryssområde med bygninger og trafikk like i nærheten. En del av den strekningen på riksveg 163 som nå er stengt, gikk i nedsenket betongtrau. Hele trauet må fjernes for å gi plass til betongtunnelen.
Entreprenørarbeidet på Økerntunnelen utføres av Veidekke. Kontraktsummen er på 498 millioner kroner. De totale kostnadene for hele Sinsen-Ulvenprosjektet er beregnet til 3,7 milliarder 2009-kroner. Arbeidet skal være avsluttet i 2014.