I følge den opprinnelige kontrakten mellom byggherre og entreprenør skulle anlegget være ferdig i august neste år. De 8,9 millionene er differensen mellom Skanskas ekstrautgifter i forbindelse med forseringen, og det Vegvesenet sparer på at jobben blir fullført tidligere enn forutsatt. Disse besparelsene dreier seg først og fremst reduserte utgifter til rigg og byggherreadministrasjon.
En forsering har ligget i kortene lenge, men først i forrige uke ble avtalen spikret. Forseringen betyr mye for framkommeligheten. Den kan også bety mye for sikkerheten, men vi vil aldri få vite om en ulykke ville inntruffet på gamle E 18 i løpet av sommeren 2009, hvis den ikke hadde fått avløsning.
Det som er helt sikkert er at avtalen ble mottatt med jubel av beboerne i Ringdal. Dette boligområdet ble etablert på et tidspunkt da trafikken på E 18 var svært beskjeden sammenlignet med det den er i dag. Randbebyggelsen ligger tett på begge sider av europavegen over en strekning på et par kilometer. Støyskjermer klarer ikke å hindre en konstant dur av trafikken som passerer noen meter fra husene. I fjor lå ÅDT gjennom Ringdal på 22 500. Tungtrafikken utgjorde 3 685. Det tilsvarer et tungt kjøretøy med mindre enn to og et halvt minutts mellomrom - 24 timer i døgnet.
Hvilken dato champagnen kan sprettes i Ringdal er foreløpig usikkert. Åpningsdatoen blir ikke fastsatt før på nyåret, men det skal være før sommerferien neste år.
Strekningen Langåker-Bommestad er 8 km lang. Det er den eneste strekning på E 18 mellom Oslo og Larvik som alle slags trafikanter fortsatt har lov til å bruke. Vegen som skal overta er en fire-felts motorveg. Utbyggingen av den ble delt i to entrepriser, Langåker-Seierstad og Seierstad-Bommestad. Skanska fikk begge to. De totale utgiftene for utbygging av de 8 kilometrene vil komme på 1,33 milliarder 2008-kroner, i følge siste overslag.