Svært mange norske tunneler må oppgraderes før kravene i EUs tunneldirektiv er oppfylt. I Oslo har de fleste tunnelene to løp. I forbindelse med oppgraderingen blir et løp stengt mens det andre tar trafikken i begge retningene. Det vil føre til store problemer med trafikkavviklingen. For å hindre flere tunnelstenginger i framtida vil Vegvesenet gjennomføre en mer omfattende oppgradering i Oslo enn direktivet forutsetter.
Tunneldirektivet stiller stenge krav til utforming av framtidige tunneler. Når det gjelder eksisterende tunneler, er ikke kravene like strenge. De dreier seg stort sett om sikkerhetsutrustningen.
Støpt i åpen byggegrop
Smestadtunnelen er en 500 meter lang to-løps betongtunnel som er støpt i åpen byggegrop. Vegvesenet vil nå rehabilitere skadet betong i vegger og tak, montere brannbeskyttelsesplater i taket, og etablerer et sedimenteringsbasseng for vann som renner inn i tunnelen.
I 1983 ble tunnelen åpnet for trafikk. Siden den gangen har den blitt utsatt for store påkjenninger, blant på grunn av vegsalt. Dette har ført til betongskader. Den skadete betongen blir nå fjernet, blant annet med vannmeisling, og ny betong blir påført.
Platene som monteres i taket for å beskytte mot brann, ville senke frihøyden, hvis ikke andre tiltak ble satt i verk. Men det blir de. Sålen blir senket med 10 cm for å sikre at de høyeste kjøretøyene fortsatt kan kjøre gjennom tunnelen.
Ingen rensing i dag
Sedimenteringsbassenget skal hindre at forurenset vann renner inn i Smestaddammen og videre ut i sjøen. Tunnelen har et lavbrekk, men derfra er det fall ut. I dag går det mye forurenset vann denne vegen, ikke minst fra vasking av tunnelen. I framtida skal vann som renner inn i tunnelen, samles i et basseng hvor forurensning blir skilt ut og samlet opp.
Oppdraget omfatter også mye elektro- og SRO-installasjoner. Den som får kontrakten skal montere 2 km kabelbruer, legge 31 km el-kabler, 5 km fiberkabler og 2 km parkabler. To tekniske bygg skal etableres, og det skal monteres to tavler, 28 overvåkningskameraer, 700 armaturer og 18 ventilatorer.
I følge Vegvesenets overslag vil prisen for entreprenørarbeidet ligge mellom 150 og 200 millioner kroner. I løpet av sommeren 2016 skal jobben være gjort.