– Dette er kanskje den viktigste lanseringen på vi har gjort siden vi startet Finn.no, sier adm. dir. i selskapet, Christian P. Halvorsen.
Han forteller at trafikken på mobile plattformer som telefoner og nettbrett har økt kraftig de siste årene. Nå vokser trafikken på disse med én prosent i måneden.
– Desktoptrafikken har flatet ut og falt litt, men når vi legger til mobiltrafikken fortsetter den hyggelige veksten vi har hatt. Når vi ser tilbake tre år, så kom én prosent av trafikken på Finn.no fra mobile plattformer. I januar i år var det økt til 31 prosent. Når vi nå skriver september har den vokst til 41 prosent. Det betyr at 30.000 til 40.000 mennesker flytter over fra PC-er og Mac-er til mobiler og nettbrett. På eiendom har trafikken vært over 50 prosent på mobile plattformer i helgene. Det har nok sammenheng med at folk er ute på visninger. Tallene våre tyder på at bruken av Finn.no vil bli større på mobile plattformer rundt påsketider neste år, sier han.
Les også: – 750 millioner mobiler sårbare for SIM-hack
Finn-apper
– Vi har aldri sett en så stor endring i forbrukeratferd, og nå gjør vi noe med det ved å lansere våre egne apper på Android og iOS. Det vil bli en mye bedre brukeropplevelse enn å gå via en nettleser på mobiler og nettbrett. Appene tilpasser seg skjermstørrelsen slik at vi kan utnytte at et nettbrett har mer skjermstørrelse enn en mobiltelefon.
– Trenden mot mobilitet gjør også at vi vrir hele tankesettet i organisasjonen mot dette. Mobil vil bli nummer én, sier Halvorsen.
– Vi har brukt tre prinsipper når vi har laget appene. De skal være veldig raske, de skal være sømløse slik at folk får den samme opplevelsen uansett plattform og de skal være personlige. Det betyr brukerne skal få annonser som er relevante for dem. Det er bra for både dem og annonsørene, sier Arnstein Teigene, som er produktsjef for appene.
Les også: Så mye koster surfing i utlandet
Utnytter den lille skjermen
For å få opp farten på appene selv når dataforbindelsen er treg, laster de så lite data som mulig. På Android-versjonen, som er mulig å programmere dypere enn på iOS, bruker Finn.no lavoppløselige bilder mens de høyoppløselige laster.
Når brukeren viser interesse, og skroller videre nedover, begynner appen å prelaste de bildene som følger etter.
Brukeropplevelsen på et nettbrett blir en slags mellomting mellom den man har i en nettleser og på appen i en mobil.
Les også: I dag blir det mye billigere å bruke mobildata
Fart
– Hastighet er viktig for brukeropplevelse, men effektiv navigering på en liten skjerm betyr også mye. Det som er viktig for brukerne er søkekriterier og søkeresultater. På en PC ser de begge samtidig, men det er vanskelig på en liten skjerm. Derfor kan brukerne sveipe sideveis i en lang resultatliste og komme direkte til søkekriteriene, sier produktdirektør for brukeropplevelse og mobil, Dag Olav Norem.
Finn.no har laget apper direkte til Android og iOS både for mobiler og nettbrett. De som logger inn vil få med seg opplevelsen på de ulike plattformene de bruker.
De nye appene vil bli tilgjengelig mandag.
Les også: