De tre utviklerne har mange års fartstid i Microsoft, men nå har de gått sammen for å satse på egen hånd.
Det har ført til Truegroups, en nettverkstjeneste for nærmiljøet, som skal gjøre aktiviteter i skole, idrettslag og interessegrupper lettere å organisere.
Et slags Facebook for nærmiljøet, med andre ord. Men Truegroups er likevel grunnleggende forskjellig fra Facebook, bedyrer gründerne Fredrik Gørrisen, Kevin Gjerstad, og Morten Østbye.
Les også: 100 millioner mennesker bruker norsk nettleser på mobilen
Oversikt på 30 sekunder
– En familie skal ha full oversikt over alt som skjer den neste uka i løpet av 30 sekunder, uten å behøve å legge inn data selv.
Med fire barn, og etter egne beregninger 27 forskjellige aktiviteter som skal organiseres hver uke, mener Fredrik Gørrissen selv at behovet er stort.
Han har selv opplevd havet av funksjoner og tjenester som foreldre må forholde seg for å få sendt ungene på riktig sted til riktig tid.
– I dag organiserer foreldre de ulike gruppene med alt fra eposter, i håndskrevne papirer, Excel-dokumenter, SMS og Facebook, sier Gørrisen.
Les også: Robot kan gjøre 3 av 4 McDonalds-kokker overflødige
I beta
Truegroups prøver å være løsningen på kaoset, fritt for reklame og personvernproblematikk.
Tjenesten er lagt opp med tre hovedfunksjoner – medlemmer, altså hver enkelt profil, grupper – som idrettslag, og aktiviteter.
Truegroups har vært mulig å bruke som betaversjon siden April, og flere idrettslag bruker allerede webløsningen og gir tilbakemeldinger på mulige forbedringer.
Les også: Norsk app lar deg søke i Netflix, GET og iTunes samtidig
Personvern er viktig
Gründerne er spesielt opptatt av sikkerhet personvern, og bedyrer at tjenesten er sikker og trygg for barn og voksne.
– Facebook har en helt annen forretningsmodell, som handler om å dele data om oss for reklame. Truegroups er skreddersydd for kommunikasjon hvor dette beskyttet.
All kommunikasjon er kryptert, ingen adferd blir sporet for å lage målrettet reklame, og for barn under 13 blir all kommunikasjon rutet gjennom de voksne.
Les også: Slik overvåker privatpersoner forurensing langs veiene
Freemium
Gründerne i Truegrops har hentet egenkapital i to runder fra investorer i Norge, Frankrike og Storbritannia, samt støtte fra Innovasjon Norge og Skattefunn-godkjenning. Totalt sysselsetter Truegroups 23 personer. I tillegg til den norske trioen sitter det et team med utviklere i India.
Forretningsmodellen er en såkalt freemium-modell, hvor tjenesten i utgangspunktet er gratis, men at man kan velge å betale for tilleggsfunksjoner, som kalenderintegrasjon med andre tjenester, pushmeldinger, med mer.
Endelig lansering for fullgod versjon vil de ikke ut med enda, bortsett fra at den er "nært forestående».
Målet er at Truegroups skal bli brukt av familier over hele verden.
– Selvfølgelig har vi globale ambisjoner, sier Gørrissen.
Les også:
Slik blir USB-kabelen som lar deg plugge den inn begge veier
IT-bedriftene knuser andre næringer på forskning og utvikling