Google Norge-sjef Jan Grønbech forteller i et stort potrettintervju med Teknisk Ukeblad at Fast-produktet AlltheWeb kunne hatt Googles posisjon på søkemotormarkedet om kortene hadde vært spilt annerledes.
Fast-gründer og tidligere konsernsjef John Markus Lervik bekrefter dette overfor tu.no.
– I begynnelsen av 1999 var vi faktisk størst i verden på søk. Google og AlltheWeb hadde de ledende tekniske miljøene, men vi jobbet ut frahøyst ulike strategier. Når jeg vet det jeg vet i dag, er det ikke vanskelig å konkludere med hvilken strategi som var best, sier Lervik.
– Googles eneste konkurrent
Google har i dag to milliarder unike månedlige brukere, 33000 ansatte og omsatte ifjor for 36,7 milliarder dollar. Fast solgte i 2003 AlltheWeb til Overture Services, som senere ble overtatt av Yahoo, for det Jan Grønbech omtaler som "et skambud". (Resten av Fast Search & Transfer ble senere solgt til Microsoft for 6,6 milliiarder kroner).
– "De gamle gutta" i Lycos, Yahoo og Altavista fokuserte mer og mer på innhold, mens Google og AlltheWeb la kruttet i søk. Den avgjørende forskjellen var at Google satset alt på ett domene - google.com, mens vi tilbød en white label-løsning som andre medieselskaper kunne benytte. Scandinavian Online (SOL) var for eksempel en av våre store kunder i Norge.
– Hvordan opplevde du standingen i søkemotormiljøet?
– Vi var ledende. Google anså oss som sin eneste konkurrent, og mange ville jobbe med AlltheWeb. Det var lettere å få et møte med toppene i Yahoo enn i Scandinavian Online, sier Lervik.
Les også:
Larry Page dro til Oslo for å lære
Også Google var interessert. To ganger var Google-gründer Larry Page på Fast-kontoret i Oslo for å lære, og for å diskutere mulige samarbeid.
– Vi var for eksempel bedre enn Google på filsøk; musikksøk, videosøk etc. Dette var Larry veldig interessert i, sier Lervik.
– Sett i ettertid - hva burde dere ha gjort annerledes for å ta en verdensledende posisjon?
– Vi måtte ha satset på AlltheWeb som vår egen tjeneste, ikke en white label-løsning, og vi burde nok ha flyttet noe av utviklingsmiljøet til Silicon Valley for å få mer opp mer oppmerksomhet fra de kapitalsterke miljøene. Vi hadde de beste menneskene og den beste teknologien, så egentlig har vi ingen unnskyldning. Vi visste bare ikke bedre, sier Lervik.
– Fokuser på sluttbrukeren
– Er det typisk norsk å tenke smått?
– Norske utviklingsmiljøer har nok sterke tradisjoner for å tenke B2B i stedet for å fokusere på sluttbruker. Vi har mange sterke utviklingsmiljøer, ikke minst innen leverandørindustrien til oljebransjen, og god kompetanse innen IT. Men om vi er i stand til å skape et Spotify, Skype, Facebook eller Google? Det er ikke lett, men mulig. Kapitalen er bedre enn før, med noen spennende investeringsmiljøer som kan hjelpe gode selskaper et stykke på veien.
– Hva mener du norske gründere med globale ambisjoner bør tenke på?
– 1) Ha en tydelig idé, 2) Fokuser på sluttbrukeren og vær analytisk i forhold til hans behov, og 3) Tør å gjøre feil. Husk at Angry Birds var det 53. spillet Rovio laget før de fikk suksess, og heller ikke Facebook er blitt akkurat hva det først var tenkt. Man må prøve, feile og justere seg i forhold til brukere og marked. Og du må ha utholdenhet.
– Konkurrentene heter ikke Google eller Facebook. Utfordringen er å lage et godt produkt og lytte til kundene våre, mener Lervik.
Les også: