Det er morgen, og motorveiene er fylt med førerløse biler som styres ved hjelp av lidar-teknologi, hvor 2-3 sensorer på hver bil benytter laserlys for å måle avstander.
Et sted i trafikken er en person utstyrt med en laserpenn, og på et tidspunkt rettes den mot bilene.
I det øyeblikket laserstrålen treffer en selvkjørende bil, blir lidar-sensoren dens blendet. Bilen stopper brått, foretar en unnvikelsesmanøver eller setter opp farten uten å kunne identifisere en hindring.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
På få sekunder er alt kaos, og det kan koste liv.
Det er dessverre ikke en utenkelig situasjon hvis ikke lidar-teknologien blir forbedret, konkluderer koreanske forskere som har klart å blende selvkjørende bilers sensorer på denne måten.
- Rapport om selvkjørende biler: – Kjøper du ny bil i dag, kommer det til å bli din siste
Utnytter Lidars skylignende «synsfelt»
Ifølge nettstedet Driverless har forskerne utnyttet den metoden som lidar bruker til å danne prikker i et skylignende areal som den selvkjørende bilens datamaskin (hjerne) bruker for å navigere bilen.
![Et 3D-kart av omgivelsene generert av en roterende Velodyne-lidar. <i>Foto: Velodyne</i>](https://images.gfx.no/290x/2058/2058659/UserData_PointCloud2_Large.jpg)
Når sensorene til bilen oppdager prikkene, oppfatter den kunstige intelligensen det umiddelbart og bruker opplysningene til å beregne en risiko og foreta en handling.
Forskerne skapte falske prikker ved hjelp av en laserpenn, der lyset hadde samme bølgelengde som bilens Lidar-teknologi.
Det var til og med mulig å blende Lidar-sensorene ved å utnytte brytningsvinklene til de lyssignalene som ble sendt mot bilen, slik at man kunne blende selv om man ikke stod vinkelrett mot bilen, men i en skjev vinkel.
Diskuteres muligens på stor hacker-konferanse
Rapporten fra forskerne ved Korea Advanced Institute of Science and Technology, 'Illusion and Dazzle: Adversarial Optical Channel Exploits against LiDARs for Automotive Applications', er publisert i International Association for Cryptologic Research, og bilprodusenten Hyundai har støttet forskningen.
Driverless skriver at bilprodusenter tidligere har prøvd å skjule opplysninger om at man kan hacke sensorsystemer på førerløse biler.
Dermed mener Driverless at det blir interessant hvilken oppmerksomhet rapporten får i slutten av måneden, når it-sikkerhetseksperter møtes til Def Con hacking-konferanse i Las Vegas i Nevada i USA.
Kan kanskje påvirke dansk forsøk
Forskningsresultatet kan også få betydning i Danmark.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Ifølge Berlingske Tidende benytter den selvkjørende minibussen Olli – som nå testes på Danmarks Tekniske Universitet i et såkalt «lukket kretsløp» – Lidar-teknologien. Og bussen skal kanskje testes på offentlig vei om få måneder.
Dette er nå mulig, siden Folketinget 30. mai i år stemte ja til en lov som tillater forsøk med selvkjørende transportmidler.
- Les flere artikler om selvkjørende biler.