MOTOR

Lastebilen er ekstremt tung, ekstra lang – og skal gå på strøm

Et gigantisk kjøretøy har redusert selskapets kostnader og utslipp. Svenske Jula Logistics har nå bestilt erstatteren av Scania – en superlang og tung elektrisk lastebil.

Siden 2015 har Jula Logistics benyttet seg av en 32 meter lang lastebil som trekker to containere, noe som ikke er mulig på kontinentet. Det har kuttet energiforbruket per kilo gods med 70 prosent. Nå skal lastebilen bli elektrisk.
Siden 2015 har Jula Logistics benyttet seg av en 32 meter lang lastebil som trekker to containere, noe som ikke er mulig på kontinentet. Det har kuttet energiforbruket per kilo gods med 70 prosent. Nå skal lastebilen bli elektrisk. Foto: Scania
John Edgren, Ny Teknik
5. nov. 2021 - 11:00

På kontinentet er lastebilene begrenset til å frakte en enkelt container på litt over 12 meter, med en maksvekt på 40 tonn. Men Sveriges lovverk er mer liberalt, og sjåførlønnen er en stor del av transportørenes utgifter. Det betyr at du tjener godt for hver ekstra kilo som pakkes inn i lastebilen.

Svenske Jula Logistics har tatt dette til etterretning. Siden 2015 har de brukt en Scania-lastebil som er 32 meter lang, og dermed kan ta to containere. Totalvekten med last og henger er på det meste 64 tonn.

Færre daglige kjøringer de rundt seks milene mellom omlastingssentralen i Falköping og lageret i Skara skal ha gitt en energibesparelse per transportert enhet på 70 prosent.

I tillegg til inntjente kroner betyr dette også 70 prosent mindre utslipp per kilo gods. Nå vil også familiebedriften elektrifisere. Derfor har de henvendt seg til Scania med en uvanlig bestilling, skriver produsenten i en pressemelding. Det er en elektrisk lastebil med samme lengde som forgjengeren. Scania sier ikke hvor mye den vil veie, men den blir tung.

Kjempen skal bare være begynnelsen på Jula Logistics sin elektrifisering.

Artikkelen ble først publisert av Ny Teknik.

Regjeringen vil ha økt bruk og produksjon av avansert biodrivstoff i Norge. Det betyr at drivstoffet vil lages av trevirke eller avfall.
Les også

Regjeringen vil ha mer biodiesel på veiene. De store transportørene har andre planer 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.