Rapporten er basert på den største godskartleggingen som noensinne er gjort her til lands.
Her kommer det fram at det er lastebilene som står for hele veksten i godsvolumet til Vestlandet, med en økning på 100 000 turer på sju år. I transporten på bane og sjø har det omtrent ikke vært vekst i det hele tatt.
Dette er stikk i strid med målene i Nasjonal transportplan om mer effektiv og miljøvennlig godstransport, som innebærer mer gods over fra vei til sjø- og banetransport.
- Om jeg skal trekke frem en enkeltårsak, så er det utviklingen som har skjedd over lang tid med mindre lagerhold lokalt på Vestlandet, og bygging av store sentrallagre på Østlandet, seier seniorrådgiver Øyvind Sundfjord, som er oppdragsleder i Asplan Viak.
Dette har ført til at «lageret er på vegen», og det har gitt økt etterspørsel etter transport med kort transporttid, god punktlighet og regularitet.
- Det vil altså si at vegtransporten øker mer enn bane- og sjøtransporten.