Ikke alle lastebilsjåfører får med seg skiltet som viser høydebegrensningen. Det har ført til flere påkjørsler. Den lave frihøyden er ikke den eneste feilen med jernbaneundergangen. Åpningen under den er også for smal, og vegen på begge sider har dårlig kurvatur.
For å rette på dette vil Vegvesenet legge om riksveg 7 over en strekning på 430 meter. Kulverten som inngår i strekningen, skal støpes ved siden av jernbanen og skyves inn under sporet i løpet av en togfri helg høsten neste år.
Reetablering av sporet over kulverten inngår i oppdraget. Det samme gjør riving av den nåværende jernbanebrua og etablering av fylling og nytt spor der den står. Jobben skal fullføres våren 2015.
Byggegropen som kulverten blir støpt og skjøvet i, blir på 2 800 kbm. Støpingen vil kreve 720 kvm forskaling, 53 tonn armering og 265 kbm betong. De prefabrikkerte elementene som den skal skyves på, veier 144 tonn.
For øvrig omfatter oppdraget sprenging av 1 500 kbm, flytting av 25 000 kbm løsmasser, bygging av 460 kvm støttemurer i naturstein, erosjonsikring av 2 300 kvm skråninger, legging av 3 km drens-, overvann- og VA-ledninger, og montering av 275 meter rekkverk og gjerder.