Oppdraget omfatter leveranse av kjørefeltsignaler og variable fartsgrenseskilt. Ikke mindre enn fem selskaper ga anbud. Det var stor sprik i prisene, men alle lå langt under overslaget.
Det er ikke første gangen Vegvesenet har fått hyggelige overraskelser på dette prosjektet. 24. april var det anbudsåpning for leveranse av styrings- og overvåkningsanlegget for strekningen Assurtjern-Vinterbru som Nøstvettunnelen inngår i. I følge Vegvesenets overslag skulle leveransen komme på 20 millioner. Det ble skivebom. Hvis ingen benytter seg av klageretten, går oppdraget til Siemens for 11,659 millioner kroner. De tre andre anbudene som kom inn den gangen, lå også godt under overslaget.
12. juni var det anbudsåpning for leveranse og montasje av elektroteknisk anlegg i Nøstvettunnelen. Også da lå prisene langt lavere enn det Vegvesenet hadde regnet med.
Byggeleder Ole Gripstad tror de lave anbudene har sammenheng med skarp konkurranse som følge av oppsplitting av oppdragene. - Vi har lykkes i dele opp entrepriser og leveranser på en slik måte at vi får en veldig kniving om jobbene, sier han.