Hvis PEAB skulle få jobben, blir det første gang på lang tid et svensk firma får en brujobb i Norge. Men til tross for det lave anbudet, har ikke svenskene noen betryggende ledelse. Betonmast ligger like bak med 39,423 millioner. Noe lenger bak følger Strøm Gundersen med 43,865 mill. AF Skandinavia er sjanseløs med 68,884 mill.
Byggingen av Øvre Sund bru ble lyst ut i fjor høst. Den gangen ble alt arbeid med brua og landkarene sendt ut på én entreprise. NCC var den eneste som ga anbud og forlangte bortimot 270 millioner kroner for jobben. Det var 50 millioner over kostnadsoverslaget.
Vegvesenet mente at prisen var for høy og avlyste konkurransen. Mens flere muligheter ble vurdert, kom det interessante nyheter fra Region Midt. Første utlysning av Pirbrua i Trondheim hadde ført til samme resultat som utlysningen av Øvre Sund bru: Ett anbud kom inn, og det lå 50 millioner over overslaget. Vegvesenet valgte å lyse ut byggingen av Pirbrua på nytt, denne gangen som fire entrepriser.
Det viste seg å være et vellykket grep. Summen av de fire kontraktsummene lå langt under det opprinnelige kostnadoverslaget. Senere har Region Sør gjort en lignende erfaring etter oppsplitting av entreprisen på oppgradering av E 18 mellom Frydenhaug og Baserud i Drammen.
Nå forsøker Region Sør det samme med Øvre Sund bru. Brubyggingen er delt i fire entrepriser. I følge Vegvesenets overslag skal summen av de fire kontraktsummene bli klart mindre enn det beløpet NCC ville ha sist. Når første anbudsåpning gir en pris som ligger 10 prosent lavere enn det optimistiske overslaget, er det grunn til å begynne å håpe på en ny suksess.
Øvre Sund bru skal krysse Drammenselva 800 meter vest for den gamle Bybrua. Den får fire kjørefelt og en gang/sykkelbane. Lengden blir 150 meter fordelt på fire spenn. Første entreprise gjelder arbeid på sørsiden av elva. Den som får kontrakten skal støpe landkar med en gangkulvert gjennom. Oppdraget omfatter også arbeid på tilstøtende veger og på elvefronten på sørsiden.