NYHETER

Ledelse til Halvorsens Grave & Transportservice

I februar ga Vassbakk & Stol det laveste anbudet på ombygging av et kryss på E16. Senere ble anbudskonkurransen avlyst av formelle grunner. Etter andre utlysning ligger Halvorsens Grave & Transportservice lavest.

Ombygging av dette krysset har vært utlyst for annen gang. Denne gangen er det Halvorsens Grave & Transportservice fra Bergen som har gitt det laveste anbudet. (Foto: Google)
Ombygging av dette krysset har vært utlyst for annen gang. Denne gangen er det Halvorsens Grave & Transportservice fra Bergen som har gitt det laveste anbudet. (Foto: Google)
5. mai 2013 - 12:57

Det første anbudet fra Vassbakk & Stol var på 31,734 millioner kroner. Det ga en ledelse på over 16 prosent. I omkampen valgte firmaet å øke anbudet til 35,961 mill. Hvis ingen andre hadde senket prisene sine, og ingen nye hadde meldt seg på, hadde Vassbakk & Stol beholdt ledelsen. Men ingen av disse forutsetningene holdt.

Halvorsens Grave & Transportservice, som holder til i Bergen, overtok ledelsen ved å senke anbudet sitt fra 36,883 mill. til 34,963 mill. Dessuten har en ny aktør kommet på banen. Det er et arbeidsfellesskap fra Voss, som holder andreplassen med 35,236 mill. Partene i arbeidsfellesskapet er Bulken Maskin og Voss Bygg & Anlegg.

Osterøy Entreprenør har også senket prisen, men er trolig sjanseløs med 42,023 mill. Flage Maskin fra Voss og Implenia ga anbud etter første utlysning, men ikke etter andre.

Årsaken til avlysningen var uklare krav til firmakvalifisering. Ved den første utlysningen gikk det ikke klart fram av konkurransegrunnlaget hva slags dokumentasjon som ble forlangt for å være med. Dermed hadde ikke Vegvesenet noe annet valg enn å avlyse konkurransen.

Krysset som skal bygges om, ligger på Stanghelle i Vaksdal kommune øst for Bergen. En lokalveg tar av fra E16 i et T-kryss. Det er ingen avkjøringsfelt foran krysset selv om det ligger på en lang, rett strekning hvor bilene gjerne holder høy fart. Dermed oppstår det ofte farlige situasjoner. Krysset ligger like ved tunnelen hvor det nylig gikk et ras som førte til at E16 var stengt i 13 dager.

Nå skal krysset bli fullkanalisert, og en 22 meter kulvert skal lede lokaltrafikk under E16. Når kulverten blir ferdig, slipper biler som skal inn på E16 i retning Voss å krysse motgående felt.

Entreprisen omfatter også omlegging av kabler og ledninger for vann, avløp, overvann, strøm og telekommunikasjon. 

Prosjektet er en del av Vossapakko. Etter at den første anbudskonkurransen ble avlyst, er fristen for ferdigstillelse forlenget med fire måneder. Ny frist er 1. oktober neste år.

 

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.