Mesta Drift har en betryggende ledelse til E Opedal & Sønner fra Ullensvang (14,031 mill.) og Markhus Maskin fra Etne (21,775 mill.).
Oppdraget de tre konkurrerer om, gjelder oppgradering av flere strekninger på fylkesveg 550 i Hardanger. Alle strekningene ligger mellom Utne i Ullensvang og Herand i Jondal.
Den som får kontrakten skal utbedre 2,1 km av eksisterende veg. Over en strekning på ca. 250 meter blir det breddeutvidelse. Videre skal det graves ca. 1,5 km langsgående drensgrøfter og etableres ca. 1,2 km rekkverk og 600 løpemeter støttemurer.
Arbeidet må være fullført innen årsskiftet.
Hjemmeseier i Luster
Det andre oppdraget gjelder rassikring av fylkesveg 337, som går langs Veitastrondavatnet i Luster kommune. Her tyder alt på hjemmeseier. Brødrene Lomheim holder til på Hafslo i samme kommune, bare 23 km fra stedet hvor oppdraget skal utføres. Dette firmaet har en ledelese til nærmeste konkurrent på hele 6 millioner kroner.
KA Aurstad fra Ørsta er nr. to med et anbud på 16,684 mill., Mesta Drift er nr. tre med 21,181 mill.
Rasvoll ved Buskredene
Fylkesveg 337 er svært rasutsatt. Flere tiltak er blitt gjort for å sikre den, blant annet sprenging av tunneler. Nå skal det bygges en rasvoll med plogform ved Buskredene.
110 000 kbm sprengstein og andre masser vil gå med til vollen. Den får en overflate på 20 000 kvm, hvorav 5 000 kvm skal plastres eller mures. Jobben blir trolig fullført i august neste år.
Rasvollen blir ikke det siste tiltaket som blir gjort for å sikre fylkesveg 337. Nylig sendte Vegvesenet ut veiledende kunngjøring om en 1 460 meter lang rassikringstunnel på den samme vegen. Sprenging av forskjæringene blir lyst ut som en egen entreprise senere i år. Tunnelsprengingen lyses trolig ut neste år.