Hele strekningen skal gå utenom nåværende veg. Vegvesenet tar sikte på å lyse oppdraget ut som konurransepreget dialog. I den forbindelsen vil man knytte til seg en rådgiver for utforming av totalentrepriser. Den som får kontrakten skal også bistå i det videre arbeidet med vegprosjektet.
Multiconsult vil ha 25,575 millioner kroner for den jobben. Nærmeste konkurrent er Niras Norge med et anbud på 26 mill. ÅF Reinertsen og Structor Lillehammer deltar også i konkurransen med anbud på henholdsvis 26,147 og 29,919 mill.
11 anbud
Det andre oppdraget gjelder forberedende arbeid for den nye E16. 11 entreprenører har meldt sin interesse.
Åsmund Pettersen & Sønn, som holder til på Jevnaker, har gitt et anbud på 17,934 mill. Øynebråten Anleggsteknikk fra Gol er nr. to med 18,122 mill., Anlegg Øst Entreprenør fra Jevnaker er nr. tre med 18,759 mill., og Romerike Maskin fra Skedsmo er nr. fire med 18,799 mill.
De øvrige 7 entreprenørene har gitt anbud på over 20 millioner kroner.
170 meter langs bruspenn
De forberedende arbeidene omfatter blant annet omlegging av 770 meter av en kommunal veg og utbedring av 320 meter av den samme vegen. I den omlagte vegen inngår en kulvert under jernbanen. Oppdraget må være fullført innen utgangen av juli neste år.
Den nye E16 skal sørøst for den nåværende vegen. Arbeidet på selve vegen kan tidligst komme i gang på nyåret 2018.
To bruer med lengder på 560 og 400 meter inngår i nyvegen. Den lengste skal krysse Randselva. Den får et hovedspenn på 170 meter.
Vegvesenet planlegger å dele oppdraget inn i to totalentrepriser. Stortinget har foreløpig ikke gitt sin endelig tilslutning til prosjektet.