SAMFERDSEL

Legg ned jernbanen

23. nov. 2000 - 13:32

– Bare det særnorske avgiftssystemet gjør det økonomisk å sette semitrailere på jernbanevogner i Åndalsnes og sende dem til Oslo, sier Ekornes.

Konsernsjefen mener god logistikk er helt avgjørende for distriktene. – Vi må se i øynene at Norge ikke er egnet for jernbane, sier Ekornes og viser til spredt befolkning, krevende topografi og lange avstander, sammen med tynt befolkningsgrunnlag.

God investering

Investeringer i gode veier og god infrastruktur er ifølge Ekornes penger spart, ikke brukt. Norge vil kunne øke konkurransekraften og tjene inn mange ganger det som investeres.

– Den eneste grunnen til at Ekornes ASA fortsatt produserer møbler langt ute i en liten utkantkommune, er at eieren sjøl liker seg der, sier Ekornes videre. Alle hans rammebetingelser ville bli bedre, dersom han flagget ut for eksempel til Nederland. – Et godt transportalternativ for bedrifter lang kysten, er flere direkte sjøforbindelser til utvalgte handelssentra på kontinentet, sier han.

Små, raske skip

For egen del mener Ekornes at rundt 70 prosent av møblene godt kunne sendes til sentralt lager i Rotterdam med skip. I dag går bare 25 prosent på kjøl fra Sykkylven. Slike transporter kan ta med seg alle typer gods direkte fra ålesundområdet til Rotterdam, med små, raske skip som bare bruker to døgn. Da ville godset nå sentra for videredistribusjon, like raskt som med biltransport gjennom Oslogryta til Tyskland.

Det eneste som trengs, er bedre infrastruktur i distriktet. Ved å bygge ut denne, ville næringslivet få langt bedre betingelser enn ved å fortsette satsingen på transportkorridorer gjennom sentrale deler av Østlandet, mener Ekornes som et apropos til forslagene ei Nasjonal Transportplan..

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.