ARBEIDSLIV

Lego-robot for alle

Odd R. Valmot
14. mai 2004 - 14:56

Interessen for First Lego League (FLL) der barn bygger og programmerer roboter og turnerer mot hverandre, stiger fortsatt.

Etter en beskjeden start med en prøveturnering i Bodø i 2000 der 13 lag deltok, var antallet i fjor steget til 340 lag fra 16 byer i Norge, Sverige og Danmark i fjor.

Neste år har åtte nye byer meldt seg på. I Norge blir ingeniørtette steder som Stord, Kongsberg og Gjøvik med, og da vil hele ni norske byer avholde turneringer. I tillegg skal den skandinaviske finalen avholdes i Bergen.

- Selv om det gikk fort i starten, tar det tid å innarbeide dette konseptet, men nå ser vi at oppmerksomheten og interessen øker raskt, sier adm. direktør i stiftelsen First Scandinavia, Per-Arild Konradsen.

- Med denne veksten er det ikke lenge til antallet turneringsbyer overstiger 40. Det er selvfølgelig hyggelig, men samtidig er det da bare et fåtall byer i Skandinavia som kan avholde finalen. Med så mange lag blir det over tusen tilreisende, og da trengs det stor kongresskapasitet.

Etablert

I 2000 var Norge det tredje landet i verden som arrangerte FLL. Nå er 14 land med i turneringen, og oppgavene er de samme for alle barna som deltar. Turneringene avholdes også på samme tid av året for å forberede en internasjonal finale. En del lag blir nå invitert til en amerikansk turnering, men målet er å etablere en Robot World Cup fra 2006.

- "Sport for the mind" er mottoet vårt, og nå begynner det virkelig å ligne på en stor internasjonal idrettsgren, sier styreleder i First Scandinavia, Trude Sundset. - 42.000 barn og 18.000 frivillige voksne er involvert i slike turneringer, og aktiviteten vokser med voldsom fart.

Spesielt hyggelig er det et over 30 prosent er jenter. I Norge er faktisk over 42 prosent av barna jenter. Vi regner med at minst 15.000 barn i Skandinavia vil delta på 36 turneringssteder i 2010, men vi tror også disse tallene kan bli mye høyere. Jeg ser ikke bort fra at det vil dreie seg om 50.000 barn eller flere.

Finansiell utfordring

Utfordringen blir å finansiere den kraftige økningen. Det meste av budsjettet, som vil bli på over fire millioner kroner neste år, finansieres av sponsorer. I dette tallet er ikke all den frivillige innsatsen medregnet, den vil sannsynligvis utgjøre et enda større beløp.

- Vi har merket at sponsorene i næringslivet har vært gjennom et par tøffe år, men vi tror situasjonen blir litt lettere fremover, både på grunn av den bedrede økonomien i næringslivet og at vi nå i mye større grad kan konkurrere på like fot med idretten. Til nå har nok bedriftene vært mest opptatt av å støtte ideen med å inspirere til barn til å bli interessert i realfag, men nå kan de i langt større grad regne med å få verdifull oppmerksomhet tilbake, sier Sundset.

Skoleverket viser stadig større interesse for hvordan robotprosjektene vekker elevenes interesse for realfag og hvordan de fremmer samarbeid og lagånd. Det er viktig å finne gode måter som kan fremme samarbeid mellom skolen og hjemmet og mellom skolen og næringslivet, og denne modellen passer godt i begge sammenhenger

- Det er lett å se at barn med interesse for teknologi og realfag er opptatt av robotturneringene, men vi er svært fornøyd med at vi også klarer å fange inn så mange flere. Prosjektene er omfattende, og det trengs en lang rekke funksjoner i tillegg til selve robotbyggingen, påpeker Sundset.

Året rundt

Mange barn henvender seg allerede tidlig på nyåret for å få meldt seg på høstens turnering. Til nå har aktiviteten i FLL vært størst i andre halvår i forbindelse med turneringene, men med det grunnlaget som nå er på plass, arbeides det for å få et større tilbud hele året.

- Dette er ikke bare en turnering for barna, den engasjerer i minst like stor grad skolemyndigheter, lærere, foreldre, høyskolestudenter, de som jobber med arrangementene og som veiledere for barna og ikke minst det lokale næringslivet i de forskjellige byene, sier Konradsen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.