- Vi har virkelig lagt oss i selen for å få denne kontrakten, og er svært glade for at Implenia valgte oss. En viktig kontrakt for selskapet og vår avdeling i Bergen. Nå ser vi fram til å starte arbeidet, sier Åsbjørn Skrettingland, regionsjef for Lemminkäinen Norges Region Vest.
Implenia er i full gang med arbeidet på entreprisen K11 for bygging av ny E39 sør for Bergen. Prosjektet omfatter tunnelsprenging av flere tunneler, og Lemminkäinen kommer derfor til å gjøre tilpasninger når det gjelder asfalteringen.
Lamtemp-asfalt i tunnelene
- Vi kommer til å bruke såkalt lavtemperaturasfalt når vi legger i tunnelene. Denne typen asfalt holder lavere temperatur ved utlegging, noe som gjør at det blir mindre damp og røyk, og bedre sikt og arbeidsforhold for alle som jobber i tunnelene, sier Skrettingland.
Prosjektet vil for Lemminkäinens del pågå de neste tre til fire årene, men starter allerede nå med å legge de første tonnene.
- Vi begynner arbeidet med asfaltering av omkjøringsveier og annet areal som trengs i prosjektgjennomføringen, før vi deretter gyver løs på legging av tre asfaltlag på den nybygde strekningen, avslutter Skrettingland.