Driftskontrakten omfatter kommunene Lindås, Meland, Radøy, Austrheim, Fedje, Masfjorden og Gulen samt del av Høyanger og Bergen kommuner.
Stor kontrakt
Veigrift er et satsingsområde for Lemminkäinen Norge AS, som i dag har flere driftskontrakter i Norge. Årlig utlyses det 20-25 driftskontrakter i Norge med en samlet verdi på tre til fire milliarder kroner.
- Driftskontrakt Nordhordland er et spennende oppdrag, som har potensiale hva gjelder synergieffekter mot asfalt, pukk og anlegg. Vegdrift sikrer også grunnlag for helårsarbeid, noe vi ser er viktig for rekrutering av nye medarbeidere, sier fagsjef for Veidrift, Johannes Helgesen.
Fra hav til høyfjell
Veidriftskontrakten omfatter vedlikehold av totalt 851,85 km veg.
- Det er et krevende område vi skal inn i og spenner fra hav til høyfjell. Vi er opptatt av sikkerhet for trafikanter og ansatte, noe som betyr at vi også må ha fokus på ras og flomutsatte områder. Veinettet preges av smale veier og et stort etterslep knyttet til vegstandard. Det er i tillegg forventet en trafikkvekst på 2,5 %. Ut over dette skal vi følge opp:
45 tunneler, hvor lengste er Eikefettunnelen på 4,9km, 330 bruer, hvorav lengste er Nordhordlandbrua på 1610m og 23 rasteplasser, så det blir mange spennende oppgaver å ta fatt på, sier Helgesen.
God samhandling
Statens Vegvesen er byggherre og det legges opp til flere samhandlingsmøter for å planlegge aktiviteten.
- Vi ser frem til et godt samarbeid med Statens Vegvesen og skal gjøre vårt ytterste for å bidra til fremkommelighet og sikkerhet for trafikantene, avslutter Helgesen med.