Det japanske forsvaret har hentet opp vrakdeler fra F-35-flyet som styrtet i april, men skroget, som er fylt med topphemmelig teknologi, er fortsatt borte.
Flyet av typen F-35A styrtet i havet nordøst i Japan i april. Verken piloten eller flyskroget er funnet, og årsaken er fortsatt ukjent.
TU.no har tidligere fortalt at Japan har hatt en del tekniske problemer med sine nye kampfly, inkludert med ulykkesflyet som to ganger tidligere har måttet nødlande.
En del vrakgods, blant annet en del av ferdsskriveren, ble imidlertid hentet opp fra havbunnen i begynnelsen av mai, opplyser Japans forsvarsminister Takeshi Iwaya.
F-35-utsettelse: – Det er litt flaut
– Forsvarsdepartementet gransker delene, men så langt er ikke de viktige minnebrikkene fra ferdsskriveren funnet, sier han. Japanske og amerikanske letefartøy har fra før funnet deler av flyhalen.
Første ulykke – flere nødlandinger
Styrten er den første ulykken som er registrert med en F-35. Flyet som styrtet, er av samme type som Norge har kjøpt. Det ble meldt savnet 9. april, i et område 135 kilometer øst for flybasen Misawa, da det var på et treningsoppdrag.
Fram til Japan erklærte initiell operativ kapasitet (IOC) med sine F-35A i slutten av mars, har det i perioden mellom juni 2017 og januar 2019 vært sju tilfeller av nødlandinger i forbindelse med testflygninger som involverer fem forskjellige fly, opplyste det japanske forsvarsdepartementet i april.
Bytter ut F-4 med F-35
I letingen har amerikanske og japanske styrker har brukt data fra et japansk forskningsskip som kan kartlegge havbunnen. I tillegg er det satt inn et spesialisert fartøy med dykkere som kan operere på store dyp.
Kunstig norsk «nese» beskytter astronauter
Japan erstatter sin aldrende flåte av F-4-jagerfly med F-35, som de har kjøpt for omkring 790 millioner kroner per maskin. De er en viktig del at statsminister Shinzo Abes innsats for å oppgradere landets forsvar, i en verdensdel der Kinas innflytelse blir stadig mer omfattende.