Rampene ligger like ved Havnelageret. Her lå tidligere det vestre endepunktet for Festningstunnelen. I dette området er det nå etablert på- og avrampe til og fra vestgående løp i Operatunnelen.
Før de nye rampene ble åpnet, måtte bilistene ut på lange omkjøringsveger for å komme ut og inn av det vestgående løpet. Årsaken til at rampene ble ferdig så sent, er at arbeidet med dem ikke kunne komme i gang før Operatunnelen ble åpnet, fordi Festningstunnelens trasé lå i vegen.
Både på- og avrampen er 200 meter lange. På en del av strekningen har de felles trasé. 40 000 kbm er fjernet for å gi plass for dem.
NCC har hatt hovedentreprisen på entreprisen ved Havnelageret. De totale omkostningene for denne delen av Bjørvikaprosjektet kommer på 3/4 milliard kroner. Den omfatter ramper i begge retninger til og fra begge løpene, pluss 60 meter av tunnelen under Bjørvika og omlegging av 70 meter av Festningstunnelen. Den siste jobben var krevende. Festningstunnelen måtte senkes for å tilpasses senketunnelen.
Prosjektet omfatter også omlegging av gatenettet ved Havnelageret og grøntanlegg. Gatenettet blir ferdig i september. Grøntanlegget tas våren neste år.