De to tunnelene er den 4 300 meter lange Hundorptunnelen og den 3 675 meter lange Teigkamptunnelen. Begge får profil T 10,5. Årsdøgntrafikken gjennom tunnelene er beregnet til ca. 7 000.
De som vil delta i konkurransen skal selv bestemme hvor mange vifter de vil montere, men det er satt et tak: Vegvesenets forlanger at det ikke blir flere vifter enn det som ble forhåndsprosjektert, det vil si 36 i Hundorptunnelen og 30 i Teigkamptunnelen.
Viftene må kunne produsere en lufthastighet på minimum 4,5 m/sek. eller 16,2 km/t. Kravet er satt med tanke på eventuelle branner. For å få ut eksos trengs ikke like mye skyvekraft.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Viftene skal leveres med festeanordninger. Den som får kontrakten skal delta i montasjen og teste at viftene fungerer som de skal. Leverandøren skal også framlegge FDV-dokumentasjon. FDV står for forvaltning, drift og vedlikehold.
Begge tunnelene inngår i den 33 km lange E6-strekningen Frya-Sjoa som åpnes for trafikk høsten 2016.