De to tunnelene er den 4 300 meter lange Hundorptunnelen og den 3 675 meter lange Teigkamptunnelen. Begge får profil T 10,5. Årsdøgntrafikken gjennom tunnelene er beregnet til ca. 7 000.
De som vil delta i konkurransen skal selv bestemme hvor mange vifter de vil montere, men det er satt et tak: Vegvesenets forlanger at det ikke blir flere vifter enn det som ble forhåndsprosjektert, det vil si 36 i Hundorptunnelen og 30 i Teigkamptunnelen.
Viftene må kunne produsere en lufthastighet på minimum 4,5 m/sek. eller 16,2 km/t. Kravet er satt med tanke på eventuelle branner. For å få ut eksos trengs ikke like mye skyvekraft.
Viftene skal leveres med festeanordninger. Den som får kontrakten skal delta i montasjen og teste at viftene fungerer som de skal. Leverandøren skal også framlegge FDV-dokumentasjon. FDV står for forvaltning, drift og vedlikehold.
Begge tunnelene inngår i den 33 km lange E6-strekningen Frya-Sjoa som åpnes for trafikk høsten 2016.