For noen uker siden skrev Teknisk Ukeblad at den engelske elektroentreprenøren VVB Engineering ltd har kommet med laveste tilbud på arbeidet i Nordnestunnelen i Troms.
Selskapet, som er kastet ut av et norsk veiprosjekt og mottar store dagsbøter i et annet, solgte seg inn med gode ressurser og solid økonomi, og leverte et tilbud som lå et godt stykke under de andre åtte aktørene i konkurransen.
Etter at klagefristen på prosjektet gikk ut 6. desember er det imidlertid klart at VVB ikke får bygge i Tromsø.
Manglende gjennomføringsevne
Det er Vegvesenets jurist som har vurdert saken og konkludert med den engelske elektroentreprenøren ikke får kontrakten.
– VVB oppfyller rett og slett ikke kriteriene for gjennomføring, forteller byggeleder Bjørn Roar Mannsverk i Statens Vegvesen.
Og utdyper:
– Vi har hentet referanser fra Follotunnelen og Høyangetunnelen, to andre norske prosjekter VVB har vært og er involvert i. I begge tilfellene ser vi at selskapet ikke har klart å gjennomføre arbeidet som avtalt, sier han.
Velger nest billigst
Nå som det rimeligste tilbudet er ute av konkurransen forteller Mannsverk at det nest rimeligste er innstilt på arbeidet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Mesta oppfylte alle krav og var den billigste av de kvalifiserte tilbyderne, sier han.
Kontrakten omfatter elektroleveranser og installasjoner inne i den 5,8 kilometer lange tunnelen, samt på det nye veianlegget utenfor tunnelen og på brua over Manndalselva.
Tilbudet fra Mesta er på 35,5 millioner kroner.