TUNNELER

Leverte mer enn 15 mil signalkabel til Ryfast

Signalkabler for nødnett, DAB-dekning, kameraovervåking og elektroniske skilt ligger bak veiprosjektets «lengste» kontrakter.

Jørgen Holmefjord har levert mer enn 151.000 meter signalkabel til Ryfast-tunnelene. Bildet viser stedet der Hundvågtunnelen og Ryfylketunnelen møtes.
Jørgen Holmefjord har levert mer enn 151.000 meter signalkabel til Ryfast-tunnelene. Bildet viser stedet der Hundvågtunnelen og Ryfylketunnelen møtes. Fotomontasje: Statens vegvesen
25. juni 2020 - 10:01

Kabeldistribusjonsselskapet Jørgen Holmefjord AS kan sannsynligvis skryte av de lengste kontraktene i forbindelse med Ryfast-prosjektet. Selskapet har nemlig levert ikke mindre enn 151 kilometer signalkabel til de tre tunnelene i prosjektet.

Kabel-leveransene fordeler seg på flere anbudskontrakter, og består av 51.000 meter med strålekabel for nødnett og DAB-dekning, og mer enn 100.000 meter med kategorikabel for kamera og elektroniske skiltsystemer.

– Ryfast har blitt delt inn i ulike delprosjekter med ulike anbudsrunder, og for hvert delprosjekt har vi endt opp med å tilby de samme løsningene i hver av tunnelene - selv om vi har hatt ulike kontraktspartnere i de ulike delprosjektene. Dette gir oss en trygghet om at vi har klart å optimalisere bærekraftige løsninger, sier Tommy P. Storstein, daglig leder i Jørgen Holmefjord AS i en melding selskapet har sendt ut.

Ryfast binder sammen Ryfylke og Nord-Jæren, og består av tre tunneler; Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen på Riksvei 13, og Eiganestunnelen på E39. Ryfylketunnelen er verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel, med en lengde på 14,3 kilometer og det dypeste punktet 292 meter under havet.

Hele prosjektet stod ferdig 22. april i år, og ble på grunn av koronasituasjonen landets første tunnel som ble åpnet for trafikk via internett. Snoren ble klippet via videolink fra samferdselsdepartementet av statsråd Knut Arild Hareide.

Dagens E18 følger sjøkanten ved Sandvika og skiller byen fra friluftsområdet Kadettangen (t.v.). Det ble ikke bevilget penger til  videre utbygging av E18 Vestkorridoren i ny transportplan.
Les også

Bærumsordfører om E18-utspill: – Mektig provosert

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.