Ambulanseflytjenesten hadde 724 pasientoppdrag i juli i år. Antall flyoppdrag for juli i 2018 var 737, og 733 året før, opplyser helseforetaket Luftambulansetjenesten.
90 prosent av oppdragene i juli ble gjennomført med Babcocks ambulansefly. De øvrige ble gjennomført med de ekstra ressursene som er leid inn.
Babcocks ordinære ambulansefly utførte 592 oppdrag, mens Babcocks svenske ambulansefly som er satt inn i Norge, utførte 64 oppdrag.
De ekstra innleide ambulansejetflyene utførte 51 oppdrag, mens Forsvarets Bell 412-helikopter utførte 17 ambulanseflyoppdrag.
I tillegg utførte Bell-helikopteret 19 ambulanse- eller redningsoppdrag som ikke var ambulanseflyoppdrag.
Svekket beredskap
Selskapet Babcock overtok ambulanseflytjenesten i Norge 1. juli. Pålagt trening for besetningene i ambulanseflytjenesten ved hvert vaktbytte har ført til at beredskapen i Nord-Norge ble svekket i perioder.
Grunnen er at det i Nord-Norge, og særlig i Finnmark, brukes mer fly enn helikopter på grunn av de store avstandene.
Helseforetaket Luftambulansetjenesten, Babcock og Helse Nord har den siste måneden satt i verk flere tiltak for å holde ambulanseflyberedskapen oppe, blant annet ble flere jetfly, propellfly og Forsvarets Bell-helikopter leid inn.
Ambulansejetfly i nord
Det har i perioder vært fire ambulansejetfly i drift som brukes til reiser mellom flyplasser med lang rullebane.
I Nord-Norge har cirka 60 prosent av oppdragene blitt utført med ambulansejetfly. Nesten alle flyoppdrag i Sør-Norge er mellom slike flyplasser.
Det ble også gjennomført seks oppdrag på Svalbard og 16 oppdrag til utlandet (primært Sverige og Danmark). I tillegg har det vært mange transporter mellom Nord- og Sør-Norge.
Unntakstilstanden i luftambulansetjenesten skulle vare de to første ukene i juli, men har blitt forlenget flere ganger.
Fra 2. august har selskapet levert normal beredskap med tjenestens nye fly, ni på dagtid, og sju fly på kveld og natt.