ASFALT

Limsprøyter på pickup overtar for traktoren

Løsningen er både mer fleksibel og mer miljøvennlig, forteller Hans Marius Johnsen i SS Automation, som allerede denne sesongen har levert to komplette versjoner til det norske markedet.

Med kapasitet på 600 liter og med elektrisk oppvarming, er den pickup-baserte limsprøyten både fleksibel og miljøvennlig.
Med kapasitet på 600 liter og med elektrisk oppvarming, er den pickup-baserte limsprøyten både fleksibel og miljøvennlig.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. okt. 2021 - 03:00 | Endret 28. okt. 2021 - 07:27

Løsningen heter Pick & Spray, og produseres av Secmair, som er en del av Fayat-gruppen og blant de fremste i Europa innen produksjon av utstyr for asfaltbransjen.

Det er deres norske representant SS Automation som har levert de to pickup-monterte limsprøytene denne sommeren, til henholdsvis Lerang Asfalt og Velde Asfalt, begge tilhørende i Rogaland.

Toget som tar seg av skinne- og svillebytte, under i arbeid i høst.
Les også

Bane Nor lover flere tog i rute

En mer høymobil løsning

Tanken på picupen kan romme opptil 600 liter bitumenemulsjon.
Tanken på picupen kan romme opptil 600 liter bitumenemulsjon.

– Hele konseptet går ut på å bytte ut gamle traktorer som må fraktes til arbeidsplassen med lastebil, med en mer høymobil løsning der en elektrisk oppvarmet limsprøyte på opptil 600 liter er montert på en pickup, forklarer Hans Marius Johnsen.

Tradisjonelt fyres de traktormonterte limsprøytene med gass eller diesel, og særlig på oppdrag i bystrøk og nær bebyggelse representerer disse en forurensningskilde som man i dag ut fra et miljøperspektiv ønsker å få bort.

Hurtigruten velger seil fra franske OceanWing. Samme type seil er installert på laseskipet Canopée.
Les også

Strøm, seil og sol skal gjøre Hurtigruten utslippsfri i 2030

Plugges i stikkontakten hjemme

Utstyret produseres av Semmair, som er en del av Fayat group.
Utstyret produseres av Semmair, som er en del av Fayat group.

– Limutstyret Pick & Spray er lagd for å kunne oppbevare varm lim i opptil 12 timer på sommeren, eller åtte timer vinterstid. Poenget med limutstyret er at man kan plugge den rett i veggen hjemme eller på verkstedet for natten. Da er limet varmt neste morgenen, med en temperatur på opptil 80 grader, forklarer Hans Marius Johnsen.

Utstyret leveres dessuten med automatisk oppvarming, overfyllingsvern og hastighetsstyring på limpumpa. På versjonen som er levert til Lerang Asfalt ble det også levert et eget betjeningspanel, hvor det logges hvor mye lim som brukes på den enkelte jobb og hver kunde.

Paleontologene Grzegorz Niedźwiedzki (t.v.) og Martin Qvarnström diskuterer nye, spennende funn på feltarbeid.
Les også

Fossil bæsj kan gi svar på hvorfor dinosaurene ble så store

Fornøyde kunder

Vis mer

Mikael Haug Søen, som jobber for Veldes asfaltvirksomhet i Bergen, sier at dette er en optimal løsning  med tanke på mobilitet og effektivitet.

– Mobiliteten blir svært høy med denne kombinasjonen. Man kan for eksempel kjøre fra Bergen til Trøndelag for å lime samme dag. Fra et miljøaspekt er dette en superløsning, sier han.

Eier av Lerang asfalt, Tore Lerang, sier at dysene sprer godt og de får et fint resultat.

– Bilen har åpnet et nytt marked for oss, og vi har sprøytet mellom 13.000 og 15 000 liter siden juli. Pickup-løsningen er veldig effektiv og vi kommer oss fort rundt til kundene. Det betyr at kapasiteten innen liming hos oss nå er blitt så stor, at vi leier oss ut til andre aktører for rene limjobber, forteller Tore Lerang.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Limsprøyta betjenes fra førersetet, hvor man også kan hente ut logg over hver enkelt jobb med opplyser om medgått lim etc.
Limsprøyta betjenes fra førersetet, hvor man også kan hente ut logg over hver enkelt jobb med opplyser om medgått lim etc.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.