Frps nestleder Sylvi Listhaug vil droppe en del av regjeringens plan for fergefri E39 i Møre og Romsdal.
Den såkalte Møreaksen skal gi ny vei mellom Ålesund og Molde og omfatter en 16 kilometer lang undersjøisk tunnel, som skal gå så dypt som 350 meter under havoverflaten. I tillegg skal det bygges en to kilometer lang hengebro på strekningen, som er vedtatt som en del av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018–2029.
Etter planen skal byggingen starte i siste seksårsperiode av NTP. Men nå går altså Listhaug inn for å skrote de storslåtte veiplanene for hjemfylket.
– Frp i Møre og Romsdal mener at vi bør utrede et alternativ. Det vil bli bedre trafikksikkerhet, vi slipper disse forferdelige undersjøiske tunnelene, og vi får ned prisen folk må betale, sier Listhaug til VG. Hun håper alternativet, den såkalte Romsdalsaksen, vil bli billigere.
Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet reagerer skarpt på utspillet.
Else-May Botten Norderhus (Ap) frykter det kan sette veiplanene tiår tilbake.
– Vi vet det er en nasjonal kamp om midlene til slike prosjekter. Dette er ikke en lokalkamp. Alternativene er fergefritt med Møreaksen eller ferge til evig tid, sier stortingsrepresentanten fra Møre og Romsdal.
Nedstemt på landsmøtet
Dette er ikke første gang Sylvi Listhaug har forsøkt å få til en utredning om Romsdalsaksen.
Under FrPs landsmøte i fjor vår fremmet hun sammen med Møre og Romsdal FrP et resolusjonsforslag mot Møreaksen. Men forslaget ble stemt ned etter at daværende samferdselsminister gjorde det klart at Staten ikke ville betale for en utredning av Romsdalsaksen, som trolig ville koste like mye som de 200 millionene man hadde betalt for utredningen av Møreaksen.
Det foreløpig siste slaget om utredning av Romsdalsaksen stod i juni i fjor, da fylkesutvalget i Møre og Romsdal stemte ned et forslag om å utrede flytebrualternativet. Forslaget var fremmet av representanter fra FrP, Senterpartiet og Venstre.
- Fergefri E39: Vegvesenet vil lære av offshore- og maritimbransjen