Kapasiteten på Gardermobanen, som går mellom Oslo S og Eidsvoll, er sprengt, melder Jernbanedirektoratet til Aftenposten.
8. oktober i år var det 25 år siden Flytogets første ordinære avgang til Gardermoen. Nå varsler Bane Nor at de mangler penger til å vedlikeholde banen.
− Vi har ikke hatt nok økonomiske midler til å vedlikeholde Gardermobanen tilstrekkelig, sier regiondirektør for Stor-Oslo i Bane Nor, Lars Berge, til Aftenposten.
Strekningen sliter allerede med forsinkelser og innstillinger. Problemer med sikringsanlegg og signalanlegg får mye av skylda.
Store forsinkelser
I løpet av årets åtte første måneder har norske persontog vært 16.961 timer forsinket. Det er mer enn 2000 timer mer enn på samme tidspunkt i fjor – og nesten 7000 timer mer enn i 2019.
– Den store økningen i år sammenlignet med tidligere år skyldes vinterens ekstremvær med mye snø på kort tid flere steder, og med perioder med sterk kulde og vind, forklarte presseansvarlig i Bane Nor, Anne Kirkhusmo til TU tidligere i høst.
Samtidig gjør svikt i signalanleggene og annen infrastruktur problemet verre. Tall fra Bane Nor vise at antallet signalfeil ser ut til å nå nye rekorder i 2024.
Det finnes ingen enkeltløsninger som vil redusere problemene på den norske jernbanen, men med økte investeringer i vedlikehold og et nytt, digitalt signalanlegg håper Bane Nor at de kan snu trenden i årene som kommer.
– Det er behov for å styrke vedlikeholdet på jernbanen betydelig, og vi er glade for at regjeringen vil satse mer på vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen fremover, sa Kirkhusmo.
28.908 norske tog har blitt innstilt så langt i år