Traftec, som har kontrakten fram til utgangen av august, er Mestas eneste konkurrent. 94,2 millioner vil Traftec ha for fornyet kontrakt.
Oppdraget gjelder drift og velikehold av det elektriske utstyret i alle tunneler og tilhørende dagsoner i Oslo, Bærum og Asker.
Den nye kontrakten gjelder i fem år fra 1. september. Den nåværende kontrakten gjelder også i fem år. Kontraktsummen var ca. 65 millioner kroner. Forskjellen på den summen og Mestas anbud er mye større enn prisstigningen i løpet av fem år, men prosjektkoordinator Petter Østli Skorem i Statens vegvesen fortviler ikke.
- Summene er ikke sammenlignbare. Kontrakten til Traftec omfatter bare elektroarbeid. Den nye kontrakten omfatter også automasjon, som tidligere het SRO, sier han.
Skorem er ikke overrasket over den beskjedne oppslutningen om konkurransen. - Vi trodde at vi kanskje skulle få en deltaker til, sier han.
Liten deltakelse betyr ofte høye priser, men ikke i dette tilfellet. Mestas anbud ligger litt lavere enn det Vegvesenet regnet med.
Praktisk talt alt arbeidet skal utføres i tunneler og tilhørende dagsoner. En bitte liten del gjelder vedlikehold av pumpestasjoner og varmekabler i underganger.
Drift og vedlikehold av elektroanlegg i tunneler i Akershus utenom Asker og Bærum lyses ut neste år. I 2013 ble den jobben lyst ut med samme anbudsfrist som for tunnelene i Oslo, Bærum og Asker. For å unngå den situasjonen en gang til, utløste Vegvesenet opsjonen på et års kontraktforlengelse.