Veidekkes konkurrent er Tunnelteknikk fra Eidsnes i Sula kommune ved Ålesund, som vil ha 17,766 millioner kroner for jobben.
Eidet tunnel inngår i E 6 og ligger ca. 5 km nordvest for Sarpsborg. Tunnelen har hatt trafikk i begge retninger hittil, men nå er det snart slutt på det. Arbeidet med utvidelse av E 6 går for fullt, og i midten av juni skal et nytt løp for sørgående trafikk være ferdig. I første omgang skal det nye løpet ta trafikk i begge retninger mens det gamle blir oppgradert.
Eidet tunnel ble åpnet for mange år siden, og stabilitetssikringen tilfredsstiller ikke lenger dagens krav. Når den nå oppgraderes, skal nesten alle typer sikring tas i bruk, til tross for at den ikke er mer enn 850 meter lang.
Gjennom hele tunnelen er det i dag betongelementer langs veggene opp til tre meters høyde. Over en 30 meter lang strekning blir det full utstøping bak veggelementene og i hengen. For øvrig skal det brukes bolter, armeringsnett, buer og sprøytebetong. Noen steder skal det settes bolter gjennom PE-skummet, andre steder må gammelt PE-skum fjernes i forbindelse med stabilitetssikringen. Entreprisen omfatter også montasje av nytt PE-skum der det er aktuelt.
Frist for ferdigstillelse er satt til 1. september. Rundt månedsskiftet oktober/november skal E 6 ha minst fire felt på hele den tre mil lange strekningen Solli-Svingenskogen. Da blir det sammenhengende motorveg med adskilte kjørebaner og midtdeler fra Vinterbru og langt inn i Sverige.