Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), skriver Aftenposten.
Lite å hente kollektivt
En dobling av drivstoffprisen vil redusere biltrafikken med 19 prosent i 2020 enn dersom prisene holdes konstant, mens en tredobling av prisene vil redusere trafikken med 31 prosent, har TØI beregnet.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
Samtidig påpeker instituttet at lavere kollektivsatser ser ut til å ha liten effekt på samlede CO2-utslipp.
– Trengs stor økning
– For å få til store reduksjoner i CO2-utslippene, må prisøkningen også være temmelig stor. Dette vil gi resultater i form av langt mindre mobilitet, sier instituttsjef Lasse Fridstrøm til avisa.
Prognosene til TØI anslår en vekst snarere enn nedgang i personbiltrafikken fram til 2020: cirka 18,5 prosent, eller cirka 17 prosent for hele transportsektoren.