ELBIL

Litt lengre enn estimert: Tesla Model Y har fått WLTP-rekkevidde

To kilometer ekstra.

Model Y har fått WLTP-rekkevidde. Bildet er fra da vi fikk se og prøvekjøre bilen i Mandal.
Model Y har fått WLTP-rekkevidde. Bildet er fra da vi fikk se og prøvekjøre bilen i Mandal. Mathias Klingenberg
13. aug. 2021 - 09:50

Tesla Model Y kommer snart til Norge. Bilene er på vei fra Shanghai-fabrikken i Kina, og de første eksemplarene ventes å rulles ut til norske kunder mot slutten av denne måneden. 

Nå har modellen gjennomgått testene som trengs for å angi WLTP-rekkevidden: 507 kilometer. Det er to kilometer lengre enn hva Tesla har brukt som estimat hittil (505 kilometer). 

Dermed får Model Y noe kortere rekkevidde enn for eksempel Ford Mustang Mach-e med firehjulstrekk (540 kilometer). Her skal det påpekes at Mach-es batteri på 88 kWh netto er mye større enn Model Y (som ryktes å ha et sted mellom 75 og 82 kWh brutto). 

Volkswagen ID.4 GTX har en mer sammenliknbar batteristørrelse (77 kWh netto), og da en kortere WLTP-rekkevidde (478 kilometer). Firehjulstrekkutgaven av Hyundai Ioniq 5, som har et litt mindre batteri på 72,6 kWh netto, har WLTP-rekkevidde på 460 kilometer.

WLTP står for Worldwide Harmonized Light-Duty Vechicle Test Procedure og er ment å være en mer virkelighetstro prosedyre for å teste personbiler og lette lastebiler enn den tidligere brukte NEDC (New European Driving Cycle). Testene foregår i laboratorier som som blant annet gir kjøretøyet forskjellige temperatur-, terreng- og trafikkforhold. 

Flere spekulasjoner

Major Steinar Larsen er sjef for det norske Nasams-batteriet ved Rzeszów-Jasionka-flyplassen i Polen. Her står han ved én av radarene til batteriet. Flyplassen og et helt annet luftvernbatteri kan skimtes i bakgrunnen.
Les også

Norsk major i Polen: – Det er en grunn til at det står flere luftvernsystemer her

Det har vært flere spekulasjoner om rekkevidden til Model Y som kommer til Norge. Enkelte kilder hevder at Tesla har ulike batteristørrelser i bilene som er aktuelle for eksport: én med 75 kWh batteri og 507 kilometers WLTP-rekkevidde og én med 82 kWh batteri og 542 kilometers rekkevidde. 

Førstnevnte WLTP-rekkevidde er altså identisk med den angitte rekkevidden i Norge, mens sistnevnte WLTP-rekkevidde er den samme som du får opp i Teslas konfigurator for Model Y Long Range dersom du bytter bestillingsdestinasjon til Hongkong.

Dette er ikke på noe som helst vis bekreftet av Tesla og må kun tas som rykter. Vi har stilt Tesla Norge flere spørsmål om saken, men de har ingen kommentarer. 

Oppdateringer kan komme

Tesla har for lengst gått vekk fra å spesifisere hvor stort batteriet på bilene er. De bruker heller betegnelsene Long Range og Standard Range. Produsenten er kjent for hyppige oppdateringer av bilene sine, for eksempel har nye Model 3 i flere omganger fått lengre rekkevidde som følge av endringer i produksjonsprosessen. Det er dermed ikke utenkelig at det samme skjer med Model Y.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Nysgjerrig på Model Y? Vi har nylig fått se på og kjøre det første norskregistrerte eksemplaret, les artikkelen her.

Mye tyder på at batterier til elbiler både blir billigere og varer lenger enn tidligere antatt. Tyskeren Hansjörg von Gemmingen-Hornberg har byttet batteri tre ganger i sin Tesla S, og alle har holdt i mer enn 500.000 kilometer.
Les også

Snart blir det billigere å bytte batteri i elbiler enn motor i bensinbiler

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.