– Livbåtene er blitt testet i fullskala på flat sjø. Uten at motoren er i gang. Slik er kravene. Vi har ingen data om hvordan livbåtene oppfører seg i store bølger, sier administrerende direktør Ove Røssland ved livbåtprodusenten Umoe Schat-Harding AS til Stavanger Aftenblad.
Torsdag skrev avisen at livbåtene ikke oppfører seg normalt når bølgehøyden blir over 6 meter og vindforholdene spesielle. Livbåtene mister framdrift når været blir for ille, noe som kan føre til at Statoil må stanse produksjonen på Åsgård B-plattformen i uvær.
Både livbåtenes design og regelverket er 20-25 år gammelt, ser Røssland. Han understreker at Oljeindustriens Landsforening hatt et stort prosjekt for å få oppgradert livbåtene.
Mens Umoe Schat-Harding AS har rundt 130 livbåter av frittfall-typen stående på norske plattformer, har konkurrenten Norsafe rundt 60 tilsvarende båter. Røssland er sikker på at frittfall-typen er betydelig tryggere enn de konvensjonelle som han anslår det finnes 100-150 av ute på plattformene. (©NTB)