– Stormen bidro til at mangelen på livbåter på sokkelen nok en gang ble avdekket, sier pressekontakt Inger Anda i Petroleumstilsynet.
Det finnes over 200 livbåter i 16 forskjellige design på norsk sokkel, men det foreligger fortsatt ingen kartlegging av kvalitet og yteevne. Oljeindustriens landsforening (OLF) er i sluttfasen på uttestingsprosjektet, og fortsatt praktiseres det et føre-var-prinsipp.
Løses
– Det jobbes på spreng for å løse dette – utbedre dagens båter, stille nye krav og utvikle nye modeller som tilfredsstiller disse. Men vi ser at vi fortsatt har store utfordringer knyttet til livbåtsituasjonen, sier Anda.
Hun understreker at oljeselskapene løste stormen på en god måte, gitt denne situasjonen, og at tilsynet ikke har fått noen meldinger om uønskete hendelser.
Store tap
De stengte produksjonsplattformene har kostet i overkant av 100 millioner kroner i tapte, eller utsatte, oljeinntekter med dagens kronekurs og oljepris.
– Dette er en problemstilling som vil oppstå igjen framover. Samtidig er det en klinkende klar prioritering fra vår side om at helse og menneskeliv først, deretter miljø og materiell som nummer tre, understreker Anda.