IT

La ned Halden-reaktoren: Mange trodde det skulle bli kroken på døra – slik ble det ikke

Gikk fra kjernekraft til kunstig intelligens – med stor suksess.

Kunstig intelligens basert på ekte intelligens: visepresident på Ife, Tomas Nordlander.
Kunstig intelligens basert på ekte intelligens: visepresident på Ife, Tomas Nordlander. Foto: Odd Richard Valmot
12. jan. 2023 - 17:00

Mange trodde at beslutningen om å legge ned reaktoren i Halden var kroken på døra for Institutt for energiteknikks (Ife) virksomhet i byen like ved svenskegrensen. Det er langt fra tilfellet.

Få har så mye ekspertise innen det vil kaller AI eller KI – kunstig intelligens – som forskerne på Ife. De har drevet med dette siden 80-tallet, sier Ifes visepresident Tomas Nordlander. Selv har han en doktorgrad på feltet, og til tross for at han snakker svensk påpeker han at han er blitt norsk statsborger.

Grunnen til at Ife har opparbeidet et så tett forhold til AI, var behovet for å kunne regulere reaktorer med stor nøyaktighet og presisjon og forutse eventualiteter som krevde handling. Faktisk er utviklingen en stor suksess i kjernekraftmiljøet, og svært mange reaktorer rundt om i verden er utstyrt med programvare fra Ife.

AI har vært gjennom mange opp- og nedturer siden man begynte å bruke begrepet på 50-tallet. For 20 år siden tok man i bruk teknologien i konkurranser om selvkjørende biler. De første klarte ikke en veldig kort og enkel rute. Stadige forbedringer har gjort slike utfordringer til en bagatell. Nå er utfordringen å kommersialisere AI-baserte biler hvor sjåføren er erstattet av programvare og sensorer.

Ife på sin side jobber stadig mer med AI-styring av alle slags roboter. I industrien og på andre områder har man bruk for slike, og hvem vet, kanskje vi en dag får hjelp til å lage mat av en robot med Ife-programvare.

Teknisk sett: Moberg & Valmot

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Moderne biler er utstyrt med mange sensorer. Bilen på bildet har en lidar-sensor på taket.
Les også

Derfor stopper ikke sensorer bilen fra å kjøre i en vegg

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.