NYHETER

LNS lavest på kjempejobb i Alta

367,7 millioner kroner vil Leonhard Nilsen & Sønner ha for å drive Ailegastunnelen på E6 i Alta. Det er det laveste av 7 anbud. Hæhre Entreprenør og Skanska følger på de to neste plassene.

29. okt. 2015 - 14:45

392,3 mil. vil Hæhre ha for jobben, Skanska vil ha 395,1 mill. Videre nedover lisen er utlendinger godt reprensentert.

Det spanske firmaet Aldesa Construcciones er nr. 4 med 407,6 mill., og NCC er nr. 5 med 418 mill.. Høyest ligger to arbeidsfellesskap, et mellom Conrtexo og det sveitsiske firmaet Marti (439,6 mill.) og et mellom M3 Anlegg og det norske datterselskapet til det østerrikske firmaet Porr (454,9 mill.).

Ailegastunnelen blir 3,4 km lang. Profilet blir T 9,5. Strekningen som får avløsning har de fleste feil en veg kan ha. Den er smal, har dårlig geometri, bæreevnen er svak på grunn av varierende grunnforhold, og det randbebyggelse som fører til fartsbegrensninger. Ca. halvparten av strekningen går i sidebratt terreng hvor det er fare for snøskred og steinsprang.

 

4,2 km kortere

Dette skulle være mer enn gode nok grunner til å legge om vegen, men det finnes en til: E6 blir 4,2 km kortere når tunnelen er fullført. Nåværende E6 går rundt neset Isnestoften som skiller Altafjorden og Langfjorden. Ny E6 tar en snarveg gjennom fjellet som tunnelen er oppkalt etter - Áilegascohkka.

For dem som ikke kan samisk kan dette virke som en grei løsning, men helt uproblematisk er den ikke. Áilegascohkka har også et norsk navn - Helligfjellet. Hvis man skal sprenge tunnel gjennom en samisk helligdom, bør man ikke være overtroisk. Oppslutningen om konkurransen tyder imidlertid ikke på at overtro er utbredt i anleggsbransjen.

 

Stort masseoverskudd

I tillegg til å drive tunnel, skal den som får kontrakten anlegge 500 meter ny E6 langs Altafjorden og 850 meter langs Langfjorden. Entreprisen omfatter også støp av portaler i endene av tunnelen og anlegg av 220 meter lokaleg.

Masseoverskuddet blir betydelig. 381 000 kbm skal sprenges fra tunnelen, forskjæringene og andre skjæringer i dagen.

45 000 kbm vil gå med til å bygge en 350 meter lang skredvoll som skal beskytte E6, 180 000 kbm går til utfylling av et nytt industriområde, og 150 000 kbm går til forlenging av rullebanen på Alta lufthavn.

Anleggsarbeidet blir avsluttet i 2017. Vegen blir åpnet for trafikk samme år eller året etter. Da blir nåværende E6 langs Altafjorden degradert til kommunal veg, mens den rasfarlige strekningen langs Langsfjorden blir stengt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.