Det Islandske selskapet Istak HF ligger på andreplass med et anbud på 458,9 mill. Nr. tre er Hæhre Entreprenør med 488,8 mill. Flere anbydere er det ikke.
Den laveste prisen ligger ikke langt fra kostnadsoverslaget.
Anbudene gjelder strekningen Melsvik-Storvikeidet, som er en parsell på prosjektet E6 Alta vest. Av de 7 100 metrene skal 3 710 meter gå i tunnel.
I dag følger E6 vestsiden av Altafjorden på denne strekningen. Når arbeidet er fullført tar den en snarvei og en omvei gjennom fjellet. Snarveien er den 2 470 meter lange Kråknestunnelen, omveien er den 1 240 meter lange Storvikatunnelen. Begge tunnelene får profil T 9,5. Innkortingen er større enn forlengelsen, så totalt blir E6 ca. tre km kortere enn i dag når anlegget blir ferdig. Dessuten får vegen en skikkelig standard. I dag er den bedrøvelig.
Portalene til den lengste tunnelen får en samlet lengde på 43 meter, portalene til den korteste blir 54 meter til sammen.
288 000 kbm skal sprenges fra tunnelene og 182 000 kbm på dagstrekningene.
Elektroarbeidet inngår ikke i entreprisen. Det blir satt ut som et eget oppdrag senere.
Statens vegvesen har prosjektert den nye E6-strekningen i egenregi. Høsten 2016 blir den klar for bruk.