Kvernsundet skiller øyene Bjarkøy og Grytøy. Tunnelen under sundet får profil T8,5. Det laveste punktet kommer 126 meter under havoverflaten. Portalene får en samlet lengde på ca. 30 meter.
Tunnelmassen skal brukes til å legge fyllinger mellom Grytøy og Sandsøy. Mellom fyllingene blir de bygd bruer. Den lengste blir 300 meter lang. Brubyggingen utlyses neste år. Tidspunktet avhenger av framdriften for tunneldrivingen.
Jobben til Leonhard Nilsen & Sønner vil omfatte driving og sikring av tunnelen, legging av fyllingene og anlegg av 2,6 km veg i dagen - 2 000 meter på Grytøy, 400 meter på Sandsøy og 200 meter på Bjarkøy.
Trinnvis samhandling
Før anleggsarbeidet på store prosjekter blir igangsatt, går entreprenør og byggherre gjennom en samhandlingsfase. På dette prosjektet skal samhandlingen skje trinnvis.
- Det første trinnet vil ta 3-4 dager. Vi planlegger å gjennomføre det i uke 32. Da blir også kontrakten underskrevet, sier prosjektleder Hans-Arne Haugland i Statens vegvesen.
I løpet av høsten 2017 blir prosjektet fullført. Da legges fergesambandet mellom Grytøy, Bjarkøy og Sandsøy ned, men innbyggerne på øyene vil fortsatt være avhengige av ferga mellom Stornes og Bjørnerå for å komme til Hinnøy eller fastlandet.
Snart ny ferge
Sambandet som legges ned, trafikkeres av Norled. I dag er det MF «Strandebarm» som går mellom øyene, men den blir snart erstattet av MF «Kversund» og degradert til reserveferge. «Strandebarm» ble bygd i 1971, «Kvernsund» er helt ny. Utskiftingen betyr at fergekapasiteten økes fra 21 til 25 PBE.
De tre øyene ligger nå i Harstad kommune. Det har de ikke alltid gjort. Tidligere var Bjarkøy, Sandsøy, halve Grytøy og en masse mindre øyer en egen kommune med navnet Bjarkøy. 1. januar i fjor ble den slått sammen med Harstad.
Prosjektet har en kostnadsramme på 962 millioner kroner. Det meste av utgiftene dekkes over fylkesbudsjettet, men i forbindelse med kommunesammenslåingen gis det tilskudd fra staten for innsparte overføringer. Staten gir også tilskudd for innsparte fergesubsidier.