SAMFUNN

Lockheed lokker industrien

Joachim Seehusen
13. mars 2006 - 16:14

Høylytte protester fra blant annet norsk industri, som mener Norge får for lite igjen av pengene vi betaler for å være med i uitviklingen, skal stilnes.

Den nye flytypen, som ennå ikke har vært på vingene i framtidas utgave, konkurrerer med europeiske Eurofighter og svenske JAS Gripen om å overta for de gamle F16-flyene det norske forsvaret har hatt siden 1970-tallet.

Billett: 100 mill. årlig

Fra norsk hold er det kommet kritikk mot at norsk industri har fått for lite igjen for de 100 millioner kroner Norge betaler hvert år for å være deltaker i utviklingsprosjektet. Den forrige regjeringen ble beskyldt for å logre for amerikanerne og unnlot å legge press på lockheed Martin. Stoltenberg-regjeringen har sagt klart og tydelig fra at Lockheed Martin måtte skjerpe seg.

Forsnakkelse

På en pressekonferanse i dag, innledet informasjonsdirektør David Jewell fra Lockheed Martin med at han ikke kunne snakke om noen industrielle kontrakter.

– Men vi har, bokstavelig talt, et tyvetalls prosjekter gående, skjøt Dr. Robert Trice inn, senior vice president , corporate business development.

Mer enn nok

Prosjektansvarlig for JSF, Tom Burbage, mente på sin side at de 125 millioner dollar som Norge allerede har betalt inn er mer enn oppveid gjennom industrielle kontrakter.

– Kontrakter for 20 - 24 millioner dollar er allerede signert og vi har forpliktet oss til avtaler for ytterligere 160 millioner dollar som vil komme etter hvert som produksjonen starter. Tidligere har det kun vært snakk om retur av de 125 mill. dollar, nå snakker vi om mer. Vi diskuterer med forsvarsdepartementet og representanter for norsk industri, sa Burbage.

To nevnt - ingen glemt?

Han trakk frem Kitron som har en avtale om produksjon av prosessorer til det nye flyet og Hexagon som skal produsere tanker. I tillegg nevnte han at norske miljøer skulle trekkes inn i utviklingen av nye avanserte komposittmaterialer.

Representantene for Lockheed Martin argumenterte med at det nye flyet slett ikke er et rent amerikansk produkt.

– Vi utvikler flyet sammen med våre åtte europeiske partnere, og det vil gå flere JSF i Europa enn fly fra noen av våre konkurrenter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.