Lockheed Martin har skrevet under en forpliktende avtale om å kjøpe helikopterprodusenten Sikorsky for 74 milliarder kroner, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Selgeren, United Technologies, har eid selskapet siden 1929. Seks år tidligere, i 1923, ble selskapet startet med den russiske helikopterpioneren Igor Sikorsky i spissen.
«Sammen vil vi tilby en sterk portfolio av helikopterløsninger til våre globale kunder. I tillegg vil dette få fart på innovasjon og utvikling av ny teknologi», heter det i meldingen.
For Lockheed vil dette bli det største oppkjøpet siden selskapet fusjonerte med Martin Marietta i en avtale verdt rundt 82 milliarder kroner i 1993, ifølge 24/7 Wall Street.
Lockheed og Sikorsky har tradisjon for samarbeid hvor Sikorsky har levert maskinen mens Lockheed har utstyrt den med våpensystemer. Danmarks nye forsvarshelikoptre, MH-60R Seahawk, er et eksempel på dette.
Les også: Nå skal også norske soldater utrustes med knøttsmå droner
Samarbeider med Kongsberg
Norske Kongsberg Gruppen samarbeider fra før med begge selskapene, blant annet i form av Joint Strike Missile som skal sitte på Lockheeds F-35.
– Kongsberg har et nært og godt samarbeid med både Lockheed Martin og Sikorsky. Vi forventer ikke at oppkjøpet vil påvirke samarbeidet i noen grad, sier Harald Ånnestad, Administrerende direktør i Kongsberg Defence Systems til Teknisk Ukeblad.
Les også: Her er Forsvarets aller nyeste anskaffelse
UTC vil fokusere på bygg
Hvorvidt Sikorsky har passet godt i porteføljen til sine tidligere eiere har lenge blitt debattert, ifølge Reuters. Utenom helikopterproduksjon produserer de blant annet heiser, rulletrapper, brann- og overvåkingssystemer til bygninger.
– Å gå ut av helikopterindustrien vil gjøre oss bedre i stand til å fokusere på høyteknologi-systemer og tjenester til luftfart- og byggeindustrien, sier United Technologies-sjef Gregory Hayes.
Lockheeds storsatsing: Her går F-35 utfor hoppkanten
Får med nyvinning
Sikorsky står bak flere kjente helikoptertyper, som UH-60 Black Hawk og S-92. Sistnevnte benyttes her til lands blant annet til å frakte arbeidere og varer fra og til offshore-installasjoner.
Tidligere var deres S-61 utbredt på norsk sokkel, men denne har nå avgått med pensjon. De velkjente Sea King-redningshelikoptrene er også basert på Sikorskys maskiner, men levert på lisens av britiske GKN Westland Helicopters.
I mai fløy selskapets nye storsatsing, S-97 Raider, for første gang. Maskinen har en rekke nyvinninger tidligere omtalt i Teknisk Ukeblad.
Les også: På tre uker måtte tre personer skyte seg ut av Jas Gripen