Interessen for tunneloppdraget var minimal. Leonhard Nilsen & Sønner var Veidekkes eneste konkurrent, men de lå 22 millioner kroner høyere.
Mesta fikk mer konkurranse. Sortland Entreprenør lå nest lavest med 89 millioner fulgt av Scanbrigde med 90,5 millioner. Veidekke og NCC ga også pris, men de lå langt over de andre. De to kontraktsummene ligger på det nivået Vegvesenet regnet med på forhånd.
De to bruene er stålkassebruer med lengder på 305 meter (Vesterstraumen bru) og 196 meter (Austerstraumen bru). Lengste spenn er 115 meter. Brukontoret i Vegdirektoratet har prosjektert dem.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Neste steg: kombinasjonen av KI og robotikk vil endre måten vi jobber på
Veidekke må være ferdig med sin jobb innen 1. desember 2006. Mesta kan holde på til 31. mai året etter. Etter planen skal Lofoten være landfast høsten 2007. (ah)