Tre selskaper vil være med i kampen om å heve U-864. To av dem, gigantene Smit Salvage og Mammoet Salvage, har tidligere tatt på seg omfattende bergingsoppdrag av ubåter.
Begge var blant annet involvert da Kursk ble hevet. De nederlandske selskapene samarbeidet i 2001 om å heve den russiske atomubåten, som sank året før. Den 9000 tonn tunge ubåten ble hevet fra over 100 meters dyp, og selskapene satte dermed verdensrekord i tunge løft fra så dypt vann.
Smit var også selskapet som hevet U-864s søsterskip, U-534, fra havet utenfor Danmark i 1993. Ubåten ble senket i krigens siste dager, og ble hevet i én del 48 år etter siste reise.
Det norske selskapet Sonsub AS, eid av italienske Eni, har også levert inn tilbud. Selskapet var for fem år siden med på hevingen av oljetankeren Prestige, som sank utenfor kysten av Spania. Det fjerde selskapet som var prekvalifisert, Svitzer, sier gjennom sin norske representant at de ikke har levert tilbud på hevingen.