Moss: I 2007 begynte TTS, en av verdens ledende leverandører av utstyr for skipsverft, å produsere kjøretøy for tunge transporter, en såkalt multiwheeler. Dette er et kjøretøy med mange individuelt svingbare hjul og med en motor i hvert hjul. Løftekapasiteten er på 300–500 tonn.
– Vi ønsket å få en design som atskilte seg fra den vanlige, som er en ensfarget ingeniørmessig, litt traurig sak. Vår multiwheeler skulle skille seg ut, forteller Hallvard Engøy i TTS Handling Systems.
Må vekke oppsikt
TTS ga Formel Industridesign i Oslo oppgaven med å utforme dekor som kunne sprite opp utseendet til løftekjøretøyet. Gjennom Formel Industridesign fikk sisteårs designstudent Kristian Sørlie oppgaven med å utforme dekoren. I tillegg ønsket TTS å få et mer framtidsrettet forslag på en multiwheeler.
– Det er viktig for oss å få noen ideer som gjør at vi kan bryne oss litt, sier Engøy. Han legger til at målet var å få en tungløfter som ikke hadde et rent ingeniørmessig design, men som kunne vekke oppsikt.
Lett gjenkjennelig
Første del av oppgaven er allerede tatt i bruk på de fem multiwheelere som TTS har levert fra fabrikken i Kina.
– Multiwheeleren skal brukes til å løfte byggeblokker (deler av skrog) på skipsverft. Et viktig element var å få laget en dekor på lasteflaten som forenkler kranførerens arbeid når byggeblokkene settes ned på lasteflaten. Da tok vi utgangspunkt i tyngdepunktet slik at alle enheter som lastes ned på planet blir riktig plassert, forteller Sørlie.
– Samtidig er dekoren slik at den er gjenkjennbar og lett å oppfatte, sier han.
Organiske former
Oppgave to var langt mer spennende. Der fikk Sørlie mer eller mindre frie tøyler til å utforme fremtidens multiwheeler. Formene ble mer organiske. Selve lasteplanet er forskyvbart slik at byggeblokkene kan posisjoneres svært nøyaktig når de skal settes sammen til et skrog.
– Vi laget enheten med belter i stedet for individuelt svingbare hjul. Det ble gjort for å redusere marktrykket. Selve styreposisjonen ble endret slik at den ble mer naturlig. Dessuten ble den gjort sterkere slik at multiwheeleren kan løfte 300 tonn mer en dagens modeller. Om den noensinne blir realisert, vet jeg ikke, sier Sørlie.
Elektrisk drift
For å redusere miljøpåvirkningene er fremdriften elektrisk.
– Årsaken er at multiwheeleren kommer til å bli mye brukt inne i industrihaller. Da må vi hindre eksosutslipp for å ha et godt arbeidsmiljø, sier Sørlie. Etter endt hovedoppgave fikk han jobb i Partnertech i Moss som designer.