Det nest laveste anbudet er gitt av Tronfjell Maskin fra Alvdal. Det er på 27,53 mill.
De øvrige anbyderne er:
Stian Brenden Maskinservice, Dovre 30,39 mill.
Gjermundshaug, Alvdal 33,64 mil.
BL Entreprenør, Trondheim 33,97 mill.
HR Entreprenør, Os 35,88 mill.
Strekningen som skal utbedres går mellom Nåverdalsbrua og fylkesgrensen mot Hedmark. Den er bare 1,6 km lang, og veggeometrien er ikke spesielt dårlig. Vegvesenet er likevel fornøyd med prisnivået.
Årsaken til forventningen om høyt prisnivå ligger under asfalten. Der står det dårlig til. Vegkroppen skal skiftes ut på hele strekningen.
Vegen skal i hovedsak følge nåværende trasé, men det blir noen justeringer av kurvene. Bredden blir utvidet fra 7 til 9 meter. Mellom kjørefeltene blir det et 50 cm bredt rumlefelt.
Siden årtusenskiftet er to flaskehalser på riksveg 3 i Rennebu kommune fjernet. Den første forsvant i 2006 da en trang jernbaneundergang ved Ulsberg ble erstattet med en bru over banen. I den forbindelsen ble to kilometer av riksveg 3 fornyet.
I 2012 fikk den gamle Nåverdalsbrua over Orkla avløsning. Den var 4,5 meter bred og lå mellom to krappe svinger. Nybrua er 100 meter lang. 600 meter tilstøtende veger med moderne standard ble åpnet samtidig.
Strekningen som har vært ute på anbud nå, blir ferdig i desember, hvis alt går etter planen.
Fremdeles gjenstår det å oppgradere 9,6 km før riksveg 3 gjennom Rennebu har fått akseptabel standard. Arbeidet med reguleringsplanen blir nå igangsatt.