Fire leverandører leverte inn tilbud – bare tre av dem er kvalifisert til jobben, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding. Dermed står man tilbake med tre selskaper som skal konkurrere om oppdraget. Dette er:
- BMO Tunnelsikring AS
- Mesta AS
- Skanska Norge AS
Den eneste lokale entreprenøren som kunne tenkt seg oppdraget, Thore Magnussen og Sønn, får dermed ikke være med i den videre prosessen.
Statens vegvesen sier de har evalukert forespørslene opp mot kvalifikasjonskravene som er angitt i konkurransegrunnlagets kapittel B2 – kvalifikasjonskrav. Etter det står de igjen med tre leverandører, som er invitert med videre til å inngi tilbud.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967
Litt forsinkelse
Siden første runde med anbudskonkurransen måtte avlyses, er det en liten forsinkelse i forhold til opprinnelige kjøreplan.
– Vi går i gang med oppstartsmøter med de inviterte leverandørene i desember, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jøran Heimdal.
På denne måten får Statens vegvesen et godt innblikk i den tenkte arbeidsprosessen til hver leverandør, og gitt gode tilbakemeldinger til leverandørene om hvilke krav som stilles til arbeidet.
Valg av leverandør
Etter oppstartsmøtene gir leverandørene et tilbud på jobben, og hvert tilbud blir vurdert opp mot vurderingskriteriene i kontraktsgrunnlaget.
Den leverandøren som gir det beste tilbudet basert på pris og kvalitet, blir tildelt kontrakten. Deretter går de i gang med prosjektering av arbeidet som skal utføres.
Valg av leverandør skjer i første kvartal 2023.
Tunnelen skal oppgraderes
Arbeidet som skal gjøres i tunnelen er nødvendig rehabiliteringsarbeid og oppgradering av sikkerhetsutstyr.
– All innvendig duk skal rives. Det skal etablerers ny vann- og frostsikring i hele tunnelen, i tillegg til at det elektriske anlegget og sikkerhetsutstyret blir nytt, sier Heimdal.
– Vi regner med cirka tre års byggetid, men det kommer også an på hvordan det hele forløper. Det skal ikke være mye arbeid i tunnelen om sommeren når turisttrafikken er på sitt største. Ellers blir det nattestengning med ett gjennomslipp av trafikk hver natt, sier han.
Arbeidet skal ferdigstilles i løpet av 2026.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt