Statens vegvesen underskrev 7. august kontrakt med Arbeidsfellesskapet Dokken og Engene på Gjøvik.
Hele ni entreprenører leverte tilbud på bygging av den 6,5 kilometer lange strekningen fra Fønhus til Dølvesæter. De siste ukene har Statens vegvesen gått gjennom alle tilbudene, og konkludert med at Arbeidsfellesskapet Dokken og Engene har det beste tilbudet. De lå også lavest i pris, med en tilbudspris på 131 millioner kroner.
Eneste lokale tilbyder
Arbeidsfellesskapet Dokken og Engene består av firmaene Brødrene Dokken fra Sør-Aurdal og T. Engene fra Gol i Hallingdal. De var eneste lokale tilbyder, og vil bruke mange lokalt ansatte i byggingen.
-Vi er fornøyd med vårt valg av entreprenør og ser fram til et godt samarbeid, sier Anne Brit Moen, prosjektleder i Statens vegvesen.
-Vi synes det er bra at lokale entreprenører i samarbeid kan få en slik type kontrakt. Nå står 25 lokale menn klare for arbeid på E16, og vi vil prioritere å bruke lokal arbeidskraft. Dette prosjektet er for oss en stor utfordring, men vi gleder oss til å komme i gang, sier Knut Øynebråten, Dokken og Engene.
Dokken og Engene skal ikke gjøre alt arbeid selv. Underentreprenører blir leid inn til å gjøre en del arbeid, blant annet på bruer og sprengningsarbeid.
Første delstrekning
Ny E16 skal bygges med en vegbredde på 8,5 meter, som er betydelig bredere enn dagens veg. Den nye vegen følger i hovedsak gammel trasé, med unntak ved Briskebyen hvor ny veg legges utenfor grenda.
Dette er den første delstrekningen som skal bygges ut i Valdres-kommunene. I høst lyses kontrakten for neste etappe ut, før utbyggingen etter planen fortsetter helt opp til Bjørgo.
Statens vegvesen og Arbeidsfellesskapet Dokken og Engene regner med at byggearbeidene vil være i gang allerede i september.