Fergeleiet som ble tatt i bruk i 1974, tilfredsstiller ikke lenger tidens krav. Beliggenheten er det eneste som blir igjen når ombyggingen er fullført 25. august neste år.
Den største entreprisen gjelder landarbeid. Fire entreprenører ga anbud. Nydals Maskinstasjon ga det laveste, som er på 12,455 millioner kroner. Nest lavest ligger Alf Brekken & Sønner fra Stamsund med 13,002 mill. De to siste anbyderne er Harstad Maskin og Anlegg (15,276 mill.) og Veidekke (15,870 mill.). Oppdraget omfatter blant annet ny oppstillingsplass.
Den nest største entreprisen gjelder pæling og bygging av ny fergekai. Den som får kontrakten skal også føre opp et nytt servicebygg. Sortland Entreprenør vil ha 9,191 millioner kroner for jobben. Nærmeste konkurrent er Secora fra Svolvær med et anbud på 9,530 mill. Fem entreprenører ga pris på oppdraget. De tre som ligger høyest er Byggmester Erling Johnsen & Sønn fra Tromsø (9,582 mill.), NCC (9,831 mill.) og BM Overflateteknikk fra Kongsberg (12,966 mill.).
Det kom også inn fem anbud på hver av de to minste entreprisene. Den ene omfatter stålleveranser. Montasje av fergekaibrua og overgangsplaten mellom denne og landkaret inngår i oppdraget. De øvrige utstyret monteres av den som skal bygge ny fergekai. Det laveste anbudet som er på 2,555 mill., ble gitt av Nordvest Sveis fra Molde.
Den siste entreprisen gjelder elektroinstallasjoner. Lavest av de fem anbyderne ligger Hålogaland Elektro fra Harstad med 0,627 mill.
Anbudsfristen gikk ut 30. mars. Prosjektleder Kjetil Løding i Region nord er fornøyd med konkurransen. - Det virker som vi har fått en bra effekt av å dele opp arbeidet i fagområder, sier han.
Stornes ligger vel 8 km nord for Harstad sentrum. Fergesambandet Stornes-Bjørnerå knytter Grytøya til fastlandet via Hinnøya. Det hadde en årsdøgntrafikk på 258 i 2008.