Tilsammen syv entreprenører ga tilbud på oppdraget til Statens vegvesen: (alle priser er eksklusive moms):
Entreprenør: | Tilbudssum ekskl. mva: |
Jostein Myge AS fra Avaldsnes | 15.393.450,00 |
Vats Anlegg AS fra Vats | 16.058.951,00 |
Vassbakk & Stol AS fra Kopervik | 16.724.351,00 |
Landmark Maskin AS fra Bømlo | 20.865.461,45 |
Bertelsen & Garpestad AS fra Egersund | 21.163.318,75 |
Sigurd M Søvik AS fra Skjoldastraumen | 36.552.590,00 |
Det siste tilbudet ble avvist
Dette er kontraktsområdet
Vegne som omfattes av kontrakten, er:
¤ E134 fra Haugesund Lufthavn til Liamyrane i Røldal
¤ E39 fra Bokn til Sandvikvåg fergekai.
¤ Rv. 13 fra Nesvik til Røldal
Totalt er det snakk om 450 kilometer vei.
Dette skal gjøres:
– Vi skal lage to nye busslommer i Stordalen i, og to i Frakkagjerd i Tysvær. Vi skal også montere en del nye skilt på rv. 13, sier byggeleder Einar Stange
Det kan bli aktuelt med trafikkdirigering i samband med prosjektene, og Statens vegvesen jobbar for at det skal bli så lite venting som mulig for trafikantene.
– Veivedlikehold er en viktig del av vårt samfunnsoppdrag med å sikre et trygt og forutsigelig veinett med høg oppetid, utdyper han.
Konkret vil vedlikehold si at vi oppgraderer vei og veiutstyr (alt fra lyktestolper til rør under veien) til dagens standard.
– Stikkrenner som blir byttet, får økte dimensjon på rør for å sikre betre flyt når det regner mye. Når vi vedlikeholder busslommer, bygger vi de med høyere kantstein for å gi betre framkommelighet for påstigende busspassasjerer.
Andre tiltak som kan væra aktuelle å gjennomføre i denne kontrakten, er å bedre sikten langs vegen ved å renske i vegetasjon eller ta vekk skog. Å etablere leskur og sykkelskur står på lista over mulige forbedringer for mjuke trafikanter.
Dette er de største funnene på norsk sokkel så langt i år