– Vi ønsker å bruke en større del av midlene fra belønningsordningen på byområder som virkelig viser vilje til å legge om transportpolitikken og som inngår fireårige forpliktende avtaler med staten, sier statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet.
Han mener det vil bidra til forbedringer i framkommeligheten og reduksjoner i klimagassutslippene.
Utspillet fra Lahnstein kommer i forbindelse med at Samferdselsdepartementet nå inviterer kommuner og fylkeskommuner til å søke om økonomisk støtte fra de 333 millioner kronene som for 2010 er satt av til "Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene".
En forutsetning for å få midler er at biltrafikken i byområder ikke øker.
– Den bør helst reduseres, selv om befolkningen og antall arbeidsplasser i de samme områdene vokser. Det må foreligge vedtak om å iverksette nye, eller skjerpe eksisterende, restriktive tiltak. Byene skal i egenskap av å være deltakere i prosjektet "Framtidens byer" også bidra til å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren på andre måter, sier Lahnstein.
Men det er begrensninger, ikke alle får lov til å søke om disse pengene. I en pressemelding skriver departementet at Oslo kommune får søke på vegne av Oslo-området, Hordaland fylkeskommune på vegne av Bergens-området, Rogaland på vegne av Stavanger-området, Troms på vegne av Tromsø-området, Telemark på vegne av Skien/Porsgrunn-området og Østfold på vegne av Fredrikstad/Sarpsborg-området. Søknadsfristen for de utvalgte er 15. februar 2010.
Våren 2009 inngikk Samferdselsdepartementet fireårige rammeavtaler med Kristiansandsregionen og Trondheimsregionen. Departementet har i 2009 også forhandlet med Buskerud fylkeskommune og Buskerudbyen om fireårig avtale.